Jak zmienić stronę internetową

Jak zmienić stronę internetową? Zmiana strony internetowej na nową wersję

Uruchomiona kilka lat temu strona internetowa, na której przez lata istnienia niewiele się zmieniło może wydawać się dziś przestarzała. Wynikać to może między innymi ze zmian technologii tworzenia stron (nasza strona może być przestarzała). Jednak "dezaktualizacja" witryny może również wynikać z archaicznego layoutu czyli oprawy wizualnej. Wygląd witryny, która kilka lat temu została uruchomiona w Internecie, najprawdopodobniej prezentuje się mało nowocześnie.

Jeżeli od dłuższego czasu prowadzimy firmę, musimy mieć świadomość tego, jak ważne są zmiany. W odniesieniu do stron internetowych są one potrzebne nie tylko wówczas, gdy odczuwalne jest, że nie wszystko w serwisie funkcjonuje tak, jak powinno. Zmiany są potrzebne między innymi dlatego, że wszystko dookoła nas ulega zmianie, więc jeżeli my stoimy w miejscu to tak, jakbyśmy się cofali. Zmiany te (a zwłaszcza w Internecie) postępują niezwykle dynamicznie. Konkurencja nie śpi, a z naszej bezczynności korzystają inni.

Nowa strona www czy nowa odsłona starej strony?

Na początku musimy zastanowić się, czy chcemy zlecić wykonanie nowej strony (która zastąpi starą), czy zamierzamy korzystać ze starej witryny i zainwestować we wprowadzenie do niej zmian. Wybór zależy oczywiście od nas oraz od tego, jak prezentuje się nasza strona internetowa obecnie i jakich zmian wymaga (rewolucyjnych czy raczej kosmetycznych). Mamy zawsze dwa wyjścia:

  • wprowadzenie zmian na istniejącej stronie,
  • stworzenie nowej strony od podstaw.

Zmiany na istniejącej stronie internetowej

Jeżeli nasza strona internetowa nie wymaga wprowadzenia zbyt wielu zmian, zwłaszcza w zakresie funkcjonalności, a witryna jest stworzona zgodnie ze współczesnymi standardami (m. in. wymaganiami stawianymi przez W3C), wówczas nie musimy budować wszystkiego od podstaw.

Zmiany dotyczą najczęściej kilku aspektów:

  • sposobu nawigacji, m.in. Menu;
  • dodania nowych funkcjonalności;
  • szaty graficznej (nowe elementy graficzne);
  • logo firmy (rebranding);
  • dodania nowych podstron;
  • stworzenia systemu CMS (gdy strona go wcześniej nie miała).

Nawigacja po stronach czyli menu

Menu jest jednym z najważniejszych elementów systemu nawigacyjnego. Nie bez powodu bardzo wiele mówi się o użyteczności stron internetowych (usability stron) czyli o tym, by stawiać przede wszystkim na rozwiązania usprawniające obsługę strony. Jest to jeden z najważniejszych elementów warunkujących sukces serwisu.

Być może, gdy uruchamialiśmy nasz serwis internetowy nie było potrzeby posiadania formularza kontaktowego, ale z czasem stwierdzamy, że taka funkcjonalność byłaby dobrym pomysłem. Jeżeli nasz serwis stworzono kilka lat temu, wiele narzędzi mogło nie być dostępnych. Dziś możemy nadrobić zaległości i wybrać funkcjonalności, które naszej stronie przyniosą większą popularność.

Wygląd czyli projekt stron www

Szata graficzna to jeden z najczęściej "odświeżanych" elementów serwisu. Dzięki odnowieniu layoutu, nawet bez zmian związanych z działaniem strony, można zyskać naprawdę wiele. Zmiany zależeć będą oczywiście od aktualnego stanu strony www czyli od tego, jakich tak naprawdę zmian wymagamy.

Najczęściej nowy wygląd strony (projekt graficzny stron www) tworzy się na bazie starego, wykorzystując motywy przewodnie, kolorystykę oraz wszystko, co charakterystyczne dla witryny. Wykonuje się "tuning" starej strony, aby serwis prezentował się nowocześniej, ale nie stracił swojego charakteru.

Jednym z elementów, które w ramach zmian często się udoskonala, jest logo strony. Ważne jest jednak, aby "podrasowane" logo nawiązywało do starego. Zwłaszcza, jeśli nasza firma istnieje na rynku od dłuższego czasu. Dobrze pomyśleć o ulepszeniu znaku firmowego, który może wyglądać zbyt archaicznie. Logo jest tak ważne, ponieważ na jego podstawie rozpoznaje się markę – pełni zatem funkcję identyfikacyjną.

Zadbaj o nowe, ciekawe treści na stronie

Potrzeba nowych podstron wynika zazwyczaj z konieczności dodania większej ilości treści na stronę, które mogą być m. in. efektem zmian w firmie (np. nowe działy w firmie, o których trzeba coś napisać).

Zdarza się również, że serwis uruchamiany kilka lat temu, nie posiadał systemu zarządzania treścią (CMS). W miarę upływu czasu coraz popularniejsze i bardziej doceniane stało się bieżące dodawanie treści na strony. Dodatkowo, firma rozwinęła się, dużo się w niej dzieje. Istnieją rzeczy, które dobrze by było na stronie opisywać na bieżąco. Pojawia się potrzeba samodzielnego zarządzania treściami na stronie. Wówczas do istniejącego serwisu internetowego można wdrożyć system CMS (przed wcześniejszą analizą strony).

Nowa strona internetowa

Drugi przypadek dotyczy sytuacji, w której nasz serwis praktycznie pod każdym względem odbiega od nowoczesnych stron internetowych. Zmiany, o jakich myślimy to naprawdę duża ingerencja w obecny kształt strony, w tym również modyfikacje związane ze strukturą i budową strony.

Często zdarza się tak, że w przypadku „wymiany” strony internetowej na nową, praktycznie całkowicie odchodzi się od wcześniejszych rozwiązań. Zdarza się również tak, że serwis internetowy, szczególnie jego wygląd, przygotowuje się od nowa, zupełnie nie nawiązując do starych rozwiązań. Jest to jednak dość ryzykowne.

Czy nowa strona oznacza, że wszystko musimy zaczynać od nowa?

Z jednej strony chcielibyśmy zmienić naszą stronę internetową na nową, ale jednak obawiamy się, że stracimy naszą pozycję w wyszukiwarkach. Towarzyszy nam również obawa, że poprzez serwis internetowy, w momencie, gdy już zgromadziliśmy przez stronę adresy e-mail (osób, które wyraziły chęć otrzymywania od nas newsletter), stracimy kontakty do naszych klientów, czy inne dane zgromadzone na stronie.

Oczywiście, gdy tworzymy nową stronę, która ma zastąpić przestarzałą witrynę, możemy przenieść dane, które przechowywane były na starszej stronie internetowej tak, by nie stracić na inwestycji. Gdybyśmy każdorazowo wprowadzając zmiany, musieli zaczynać wszystko od początku, byłoby to zbyt ryzykowne i kosztowne.

Nowa strona www umieszczana jest pod tym samym adresem, co jej wcześniejsza wersja. Starej witryny pozbywamy się lub archiwizujemy ją na wszelki wypadek w katalogu. Dzięki temu, w razie potrzeby, możliwy będzie powrót do niej.

Poinformuj wyszukiwarki o zmianach

Jeżeli chcemy zmienić adres internetowy naszej strony lub mamy kilka adresów, które mają kierować do tego samego serwisu, powinniśmy zrobić przekierowanie 301. Dzięki temu internauta, wpisując stary adres (naszej poprzedniej strony internetowej), znajdzie się automatycznie na nowej stronie pod nowym adresem. Przekierowanie to jest poprawnie interpretowane przez wyszukiwarki internetowe (np. Google), dzięki czemu nasza pozycja w wyszukiwarce nie powinna ucierpieć na zmianach.

Jeżeli nasza strona internetowa od kilku lat działa w Internecie, prawdopodobnie niejednokrotnie umieszczane były do niej linki na zewnętrznych stronach. Trudno będzie nam odnaleźć wszystkie serwisy, na których znalazł się odnośnik do naszej strony i interweniować u kolejnych administratorów, by zmienili linki na aktualne. Między innymi w tym celu robimy przekierowanie 301.

Do nowego designu oraz funkcjonalności, sposobu obsługi serwisu, prawdopodobnie wszyscy będziemy musieli się trochę przyzwyczaić. Warto nastawiać klientów na zmiany, czyli np. wcześniej ich poinformować, że te zmiany będziemy wprowadzać.


Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00