Użyteczne strony internetowe

Użyteczne strony internetowe

Jako bierni użytkownicy Internetu nie zastanawiamy się nad tym, co sprawia, że na niektóre strony internetowe wracamy chętniej, niż na inne. Zastanawiają się jednak nad tym właściciele serwisów internetowych, którzy na wszystkie sposoby starają się zdobyć jak największą „publiczność”.

Na dobrych stronach informacje, jakie chcemy wyszukać są łatwe do odnalezienia, a i sam pobyt na witrynie przyjemny. Są niestety w sieci i serwisy, gdzie znalezienie czegokolwiek jest trudne, gdzie wszystko jest nieczytelne, a pobyt na stronie skutkuje niczym więcej, niż tylko zdenerwowaniem.

Użyteczność stron internetowych – co to w ogóle jest?

Strony, które wydają się nam łatwe w obsłudze, to strony tworzone zgodnie z zasadami usability (czyli strony użyteczne). Pojęcie to jest definiowane na różne sposoby, a wyjaśnienie definicyjne nie tłumaczy jednoznacznie, co tak naprawdę za słowem „użyteczność” się kryje.

Użyteczność stron w przykładzie

Najlepiej zatem zacząć od przykładu, który zobrazuje nam, o co chodzi w usability i czemu jest tak ważna w przypadku stron internetowych. Każdego dnia wielu z nas korzysta z komunikacji miejskiej. Przykładowo, aby pojechać autobusem w wybrane miejsce, musimy iść na przystanek (skąd odjeżdża wybrana przez nas linia autobusowa) i o określonej godzinie wsiąść do autobusu, który wybraliśmy. Do tego, musimy skasować bilet (chyba że mamy bilet tygodniowy, miesięczny, kwartalny, itd.) i wysiąść na przystanku, na który chcieliśmy się dostać.

Dla wszystkich oczywiste jest, że korzystając z miejskiego autobusu potrzebujemy bilet, że autobus ma swoją trasę przejazdową, a także to, że kursuje tą trasą w określonych godzinach. Nie musimy za każdym razem uczyć się tych wszystkich rzeczy, czyli np. tego, gdzie kupić bilet, a także, co zrobić z nim po wejściu do autobusu. Po prostu wiemy, co zrobić, żeby przejechać autobusem do wybranego miejsca.

Zasady użyteczności są znane, ale trzeba je dostosować

Dokładnie tak samo sprawa wygląda z wirtualną rzeczywistością. Wiemy, co zrobić, żeby znaleźć się na stronie, na której w danej chwili chcemy się znaleźć oraz w jaki sposób poruszać się po niej. No właśnie – wiemy pod warunkiem, że strona tworzona jest zgodnie z zasadami usability. Są to ogólnie przyjęte zasady, które mówią o tym, jakie powinny być serwisy „user friendly”, czyli przyjazne użytkownikom strony. Strona użyteczna to taka strona, z której korzystamy w sposób intuicyjny, którą łatwo się nam ją obsługuje, nawet jeśli jesteśmy na niej pierwszy raz, a także taka, która jest przejrzysta.

Elementy, jakie wchodzą w skład usability

Usability obejmuje kilka zagadnień. Jest to zarówno dostępność strony, nawigacja po stronie oraz zawartość, czyli wszystkie treści strony. Omówmy sobie po kolei wszystkie najważniejsze zasady związane z każdym zagadnieniem.

Dostępność stron www i całej treści

Dostępność strony internetowej to dostępność do niej, a także dostępność do wszystkiego, co na stronie prezentujemy, czyli do wszystkich części serwisu. Pamiętajmy szczególnie o kilku elementach, na które powinniśmy zwrócić uwagę.

  • Czas ładowania się strony – nie denerwujmy ludzi czekaniem na otwarcie się naszej strony, a także czasem na ładowanie się każdej z podstron, czy naszych „odsyłaczy”.
  • Kontrast pomiędzy tłem, a treściami, czy też panelem nawigującym, menu. Ludzie muszą widzieć, co chcemy im przekazać, przebywanie na naszej stronie nie może być dla nich męczące, a takie będzie jeśli każemy im patrzeć na treści zapisane żółtą czcionką na pomarańczowym tle.
  • Rozmiar czcionki – dokładnie, jak w poprzednim punkcie, zwracamy uwagę na czytelność treści, szczególnie jeżeli stanowi ona ważny element naszej strony (nie męczmy naszych użytkowników małym rozmiarem czcionki).
  • ALT tagi obrazka – nie zapominajmy o tym, że alt tagi opisują wyszukiwarce, czym jest obrazek (a dokładniej o czym), więc wspomagają pozycjonowanie strony. Aby był skuteczny, opis obrazka (alt tag) powinien być w miarę krótki (mieć około 4-6 słów).
  • Strony powinny być zgodne z zasadami W3C, dzięki którym nasze serwisy będą możliwe do odtworzenia przez wszystkie przeglądarki, czyli przez wszystkich użytkowników internetu.

Prezentacja treści na stronach www

Niezwykle istotne jest, aby profesjonalnie zaprezentować się ludziom na stronie. Wchodzący na naszą witrynę prawdopodobnie nie mają ochoty zgadywać, czego nasza witryna dotyczy. Powinniśmy przedstawić się internautom, nie ukrywać tego, czym się zajmujemy (na którejś z podstron zamieścić informacje o działalności firmy). Koniecznie na witrynie powinno znajdować się kilka ważnych elementów.

  • Logo firmowe powinno być widoczne już ze strony głównej, a dobrze by było, gdyby było elementem wspólnych każdej podstrony (element powtarzający się w projekcie graficznym).
  • Informacja o firmie, o nas, nie powinna wyglądać na natrętną reklamę, a faktycznie jako tekst informujący o naszej działalności (bez wychwalania się).
  • Nie zapominajmy o zasadzie, że kilka pierwszych sekund „obcowania” ze stroną wystarczy, aby ocenić, czy chcemy zostać na stronie, czy jest ona tym, czego szukamy. Musimy więc wyglądem zachęcać, a także klarownie przestawić, co mamy do przekazania.
  • Konieczne jest umieszczenie sekcji „o nas” na stronie, która być może wydaje się nam nudna i zbędna, ale taka nie jest - jest niezbędna, wręcz niezastąpiona!
  • Ważne jest także umieszczenie sekcji „kontakt”, która zawierać będzie informacje o firmie (nazwa, adres, wpis do rejestru, itp.) - sekcja ta powinna być umieszczona tak, aby była łatwa do odnalezienia.

Nawigacja po stronach www

Nawigacja po stronie ułatwia nam dostęp do wszystkich części, sekcji strony, interesujących nas informacji, czyli tego, czego szukamy. Aby ułatwić ludziom nawigację po stronie, pamiętajmy o kilku rzeczach...

  • Panel menu, który obowiązkowo musi znaleźć się na witrynie! Nie przesadzajmy z ilością części menu, powinniśmy zrobić tylko tyle, ile naprawdę jest nam potrzebne.
  • Hasła, tytuły (czyli podsuwające temat, czy zawartość sekcji, zamieszczonego artykułu) mają być napisane w prosty sposób, aby były zrozumiałe dla wszystkich odwiedzających, aby od razu było wiadomo, co gdzie się znajduje i co o czym opowiada.
  • Logo firmowe jest niezbędne na witrynie, identyfikuje firmę. Dobrze, gdy logo znajduje się na każdej z podstron. Stamtąd też powinno odsyłać do strony głównej. Ludzie zawsze traktują logo, jak buttonhome”.
  • Linki zamieszczane na witrynie (zewnętrzne lub wewnętrzne) muszą się wyróżniać na stronie. Ludzie kojarzą je zazwyczaj, jako zaznaczone na niebiesko i podkreślone części tekstu, jeżeli jednak nie chcemy ich zaznaczać na niebiesko, powinniśmy je przynajmniej podkreślić (lub odwrotnie).
  • Wyszukiwarka serwisu (o ile ją posiadamy) powinna znajdować się w odpowiednim miejscu – górnej części serwisu. Jeżeli już jest, niech faktycznie będzie sprawna!

Zawartość strony www: tekst, zdjęcia i grafika

Na samym końcu musimy powiedzieć sobie jeszcze o treści strony, czyli o całej jej zawartości. Musi być ona dobrze zorganizowana na stronie, logicznie rozmieszczona. Większość ludzi, którzy odwiedzają strony internetowe, przegląda nagłówki, a nie czyta wszystkiego, co na stronach zamieszczamy (a przynajmniej w pierwszej chwili, zwracamy uwagę właśnie na nagłówki). To właśnie nagłówki powinny przykuwać uwagę ludzi, mają ich zainteresować.

Ponadto, cały styl strony musi być ze sobą spójny, na każdej stronie powinien znajdować się wspólny element (np. nagłówek), który będzie identyfikował witrynę. Dobrze, żeby ludzie pamiętali, na jakiej stronie się znajdują, nawet jeśli są już daleko od strony głównej serwisu. Jeżeli chcemy coś wyróżnić w treści, powinniśmy to zrobić, jednak nie przesadzajmy z wyróżnianiem prawie wszystkiego, co umieszczamy na stronie. Wyróżniajmy faktycznie to, co godne jest uwagi. W treści natomiast unikajmy żargonu, języka potocznego i tzw. wodolejstwa. Bądźmy konkretni, zwięźli, szczególnie na głównych stronach.

Myśl zawsze o odbiorcach strony, to dla nich je tworzysz

...jeszcze jedna dość ważna uwaga. Reklamy na witrynach internetowych to rzecz całkiem normalna. Nie bądźmy jednak nadmiernie pazerni i nie zróbmy z naszego serwisu śmietnika, w którym na każdym kroku znajdować się będzie denerwujący baner reklamowy. Ponadto, unikajmy reklam typu pop-up, które są niezwykle irytujące dla użytkownika. Powinno nam zależeć bardziej na naszych klientach, niż na zysku z reklam (szczególnie, że jak zwiększymy ilość reklam na stronie nadmiernie, ludzie przestaną nas odwiedzać i ostatecznie przestaniemy na nich zarabiać).


Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00