Tworzenie stron www krok po kroku

Tworzenie stron www krok po kroku

Na naszej stronie pisaliśmy już o tym jak krok po kroku wygląda tworzenie stron www z perspektywy wykonawcy. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że nie dla każdej osoby, która chce posiadać własną witrynę internetową jasne jest, jakie etapy wykonawcze będą dotyczyły jej projektu. Przyjrzymy się zatem, jak tworzenie witryny internetowej wygląda od strony zlecającego..

Zaczniemy od tego, w jaki sposób zabrać się za realizację pomysłu. Wytłumaczymy komu potrzebna jest tak naprawdę strona z systemem CMS (Systemem Zarządzania Treścią), a także czym jest domena oraz hosting i dlaczego oba te elementy potrzebne są każdej stronie. Wszystkie pojęcia postaramy się wytłumaczyć w sposób bardzo prosty, aby pomóc wszystkim zrozumieć, w jaki sposób funkcjonują strony w Internecie oraz co zrobić, aby posiadać własną witrynę internetową i nią zarządzać.

Krok 1: po co strona, czyli cel tworzenia strony www

Każdy, kto decyduje się na tworzenie stron www musi sobie przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, po co mu witryna internetowa? Cel pozwoli określić kierunek działań czyli to, w jaką konkretnie stronę zainwestujemy. Powinniśmy określić target strony czyli odbiorców, a także ich potencjalne oczekiwania. To przecież do naszych potencjalnych klientów chcemy dotrzeć ze swoją ofertą, którą w Internecie prezentujemy głównie na stronach www. Przyjrzymy się jednak dwóm różnym przypadkom, związanym z przeznaczeniem strony internetowej.

Nasza firma potrzebuje wirtualnej wizytówki w Internecie, jednak chodzi nam wyłącznie o to, aby w Internecie znajdowała się jakaś informacja o nas (informacje o ofercie, o firmie i informacje kontaktowe). Oferta jest aktualizowana sporadycznie, więc również same treści na stronie bardzo rzadko będą się zmieniały.

W drugim przypadku zależy nam na tym, aby popracować nad wizerunkiem, aby nawiązywać przez stronę trwałe relacje z użytkownikami, aby ludzie zaczęli postrzegać nas jako specjalistów w dziedzinie. Ze stroną wiążemy trochę inne plany niż samo informowanie. Na witrynie mamy zamiar prowadzić dział „newsów”, sekcję artykułów, a oferta zmienia się na tyle często, że musimy mieć możliwość zarządzania nią samodzielnie (aby szybko w dowolnym momencie wprowadzać wszystkie zmiany). Samodzielnie zarządzać stroną, dodawać treści oraz usuwać zawartość, możemy na stronach, które posiadają CMS czyli System Zarządzania Treścią.

Krok 2: funkcjonalność i projekt graficzny

Obok decyzji o tym, czy potrzebny będzie nam CMS (o którym trochę więcej za chwilę), musimy jeszcze zdecydować, jakie funkcjonalności chcemy zapewnić na tworzonych stronach www. Będzie to zależało w dużej mierze od branży i tematyki strony. Nawet bardzo proste witryny firmowe często posiadają takie moduły, jak formularz kontaktowy czy wyszukiwarka, więc nie nastawiajmy się z góry na to, że w ogóle ich nie będziemy potrzebowali.

Warto przejrzeć strony internetowe konkurencji (a także wszystkie te, na których znaleźliśmy funkcjonalności, które nam się szczególnie spodobały), aby przed rozpoczęciem prac nad witryną, wytłumaczyć wykonawcy, jak chcielibyśmy, aby nasz serwis działał.

Oprócz tego, mamy również znaczący wpływ na wygląd serwisu. Musi on pasować do branży, czyli w odpowiedni sposób zaprezentować naszą firmę. Wiele osób będzie miało z nią styczność po raz pierwszy właśnie w Internecie. Projekt graficzny powinien być stworzony zgodnie z oczekiwaniami zlecającego, z jego pomysłami, a także zgodnie z najnowszymi trendami internetowymi.

W trakcie projektowania wykorzystywane są informacje o firmie, a także materiały dostarczone przez zlecającego (materiały na stronę). Graficy wstępne projekty prac przesyłają do zlecającego, który określa poprawki bądź akceptuje projekt. Dopiero po ostatecznej akceptacji, firma zaczyna pracę nad kolejnymi etapami.

Krok 3: CMS czyli System Zarządzania Treścią

Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji o tym, czy chcemy posiadać system CMS, warto dowiedzieć się trochę więcej o tym, czym w ogóle jest taka aplikacja. CMS to system, który umożliwia zarządzanie stroną oraz prezentowaną na niej treścią, bez konieczności posiadania wiedzy na temat kodu HTML. Używanie CMS-a przypomina pracę z programami działającymi w systemach „okienkowych”, takimi jak programy do edycji tekstu, z których większość z nas korzysta na co dzień.

Przed wybraniem firmy, która w swojej ofercie ma systemy CMS, warto zapoznać się ze sposobem jego działania. Znaczna część firm oferuje dostęp do wersji demo aplikacji, w której można przetestować oferowaną funkcjonalność.

Krok 4: domena czyli adres strony w Internecie

W trakcie prac nad stroną (lub jeszcze przed ich rozpoczęciem), zlecający będzie musiał wybrać dla swojej firmy domenę chyba, że posiada już zarejestrowany adres. Wszystkie istniejące w Sieci strony internetowe mają swój unikalny adres. Wybór adresu należy do właściciela strony. O tym, jak wybierać adresy internetowe dla stron powiemy sobie za chwilę, ale wcześniej wytłumaczmy, czym w ogóle jest domena.

Domena to adres internetowy, pod którym znajduje się strona. Jedna domena kieruje do jednej strony, natomiast na tę samą stronę internetową można wejść poprzez różne adresy internetowe.

Domeny składają się z dwóch części:

  • nazwa – np. nazwa firmy bądź fraza charakteryzująca witrynę (w adresie www.aptus.pl nazwą jest wyraz „aptus”);
  • rozszerzenie – kategoryzuje domeny (rozszerzenie w adresie to część po nazwie i kropce).

Rozszerzenie domen może określać kraj pochodzenia (np. .pl – Polska, .us – Stany Zjednoczone, .co.uk – Wielka Brytania), kategorię strony (np. .com – komercyjna, .biz – biznesowa, .info – informacyjna, .pro – zawody, .edu – edukacyjna, .gov – rządowa, polityczna, .org – organizacje) czy region (np. mazury.pl).

Wśród adresów internetowych wyróżnia się domeny najwyższego poziomu (TLDTop Level Domain, np. krajowe domeny – .pl, .us, itd.) i domeny niższych poziomówsubdomeny czyli domeny drugiego, trzeciego oraz niższych poziomów (rzadko spotykamy w Sieci domeny poniżej trzeciego poziomu). Przykładowo, domena drugiego poziomu może posiadać rozszerzenie .com.pl.

Domen nie można używać bez wcześniejszej rejestracji. Jednocześnie, nie ma możliwości rejestracji domeny, która jest w posiadaniu kogoś innego czyli takiej, która jest już przez kogoś wykupiona i opłacana (wcale nie musi być używana). Aby zarejestrować adres, należy wybrać nazwę, rozszerzenie oraz sprawdzić dostępność wstępnie wybranej domeny. Możemy to zrobić przez internetowe wyszukiwarki dostępnych domen, np. www.dns.pl.

W celu wykupienia wybranego adresu, musimy zwrócić się do firmy rejestrującej domeny (wiele firm informatycznych tworzących strony internetowe, zajmuje się również rejestracją domen). Po opłaceniu jej, przez określony czas (zazwyczaj rok), będziemy w jej posiadaniu (z możliwością przedłużania na kolejny okres).

Dobrze, aby domena była krótka, łatwa do zapamiętania. W przypadku adresów internetowych firm postarajmy się, aby pierwsza jej składowa (czyli nazwa) była nazwą firmy (www.aptus.pl) lub charakterystycznym jej produktem, ewentualnie usługą (www.bialakawa.pl, www.fryzjer-eva.pl, itp.). Każda domena może zawierać litery, cyfry oraz znak „-”. Duże i małe litery w domenach nie są odróżniane. Od niedawna możliwe jest umieszczanie znaków diakrytycznych w domenie (w polskim alfabecie są to znaki: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż).

Krok 5: hosting czyli miejsce na serwerach dla strony

Każda strona internetowa składa się z różnego rodzaju plików, dokumentów, zdjęć, danych (np. danych z poczty), itp. Wszystkie te elementy muszą być gdzieś przechowywane (na twardym dysku) i dostępne dla użytkowników. W dodatku musi być to miejsce, które będzie dostępne non-stop. Takie usługi świadczą firmy hostingowe. Hosting oferuje właścicielowi strony serwer, na którego twardym dysku strona jest zapisana. Do określonego serwera kieruje natomiast domena (czyli adres internetowy).

Dlaczego wszystkie elementy strony nie mogą być przechowywane na dysku zwykłego komputera, który jest podłączony do Internetu? Profesjonalne centra hostingowe są wyposażone w specjalnie do tego przeznaczony sprzęt, który przystosowany jest do ciągłej pracy. Jest nieporównywalnie bardziej wydajny od najlepszych „domowych” dysków. Dodatkowo, samo pomieszczenie, w którym znajdują się serwery musi być przez cały czas klimatyzowane bądź wentylowane, a także wyposażone w awaryjne zasilanie, które np. w razie odcięcia prądu, będzie zasilało sprzęt przez czas awarii.

Dostawca dba o poprawne działanie dysków i o to, aby połączenie z Internetem serwera było szybkie i technicznie niezawodne. Centrum hostingowe musi zapewniać swoim klientom ochronę kont, danych klientów czyli ochronę przed różnego rodzaju atakami przez Internet.

W Sieci znajdziemy ofertę darmowych usług hostingowych. Czy są one tak samo dobre jak usługi płatne? Niestety bezpłatny hosting posiada wiele ograniczeń, a mianowicie:

  • reklamy umieszczane na stronie przez dostawcę (również takie, których nie chcielibyśmy widzieć na naszej stronie);
  • reklamy wysyłane w postaci wiadomości e-mail;
  • ograniczenia przestrzeni dyskowej;
  • brak obsługi języków skryptowych (np. języka PHP);
  • brak ochrony kont i danych.

Hosting opłacamy zazwyczaj z góry na rok z możliwością przedłużenia umowy. W niektórych firmach możemy przetestować usługę przez wyznaczony czas (np. przez okres dwóch tygodni), po którym możemy podjąć ostateczną decyzję.

Krok 6: uruchomienie stron www

Po tym, jak wykonawca zakończy tworzenie strony www, a my będziemy już mieli domenę oraz podpisaną umowę z firmą hostingową, serwis działa w Sieci. Czasami, przy bardziej skomplikowanych projektach, uruchamia się stronę testowo (na testowych serwerach), aby sprawdzić jej funkcjonowanie. Dopiero po próbie generalnej, witryna uruchamiana jest pod właściwym adresem internetowym.

Oczywiście, po uruchomieniu strony zacznie się nasza praca nad uzupełnianiem jej treści (w przypadku stron z CMSem) oraz nad wypromowaniem serwisu. To już jednak zupełnie inny temat.

Informacje o tym, jak proces tworzenia stron internetowych wygląda od strony zleceniobiorcy znajdziesz na naszej stronie: etapy tworzenia stron www.

Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.