Tworzenie stron sklepu internetowego

Tworzenie stron sklepu czyli skoro sklep internetowy, to adekwatny i z fantazją.

Jeśli sklep internetowy, to adekwatny i z fantazją

Rozwijający się w Polsce bardzo dynamicznie e-handel dla wielu osób stał się podstawowym lub przynajmniej dodatkowym źródłem dochodu. Potwierdziło się tym samym nieśmiałe jeszcze nie tak dawno przypuszczenie, że pojawiła się szansa, by pracując we własnym domu, być swoim własnym szefem i zarabiać. Sklepy internetowe okazały się szansą nie tylko dla przedsiębiorstw, chcących z ofertą wejść na rynek internetowy. Dla wszystkich pragnących wziąć sprawy we własne ręce. Wśród nich znajdują się na przykład młode mamy pragnące wychować dzieci w domu, pozostając jednocześnie aktywne zawodowo. Osoby posiadające hobby, którego owoce oferują najczęściej stałym klientom i niepełnosprawni niezauważani przez wielu pracodawców.

Lecz na biznes trzeba mieć pomysł

Ci, którzy podjęli wyzwanie, już to wiedzą, a ci którzy się do niego przymierzają, muszą pamiętać, że rynek internetowy, choć tak otwarty i z pozoru prosty, rządzi się przynajmniej równie twardymi zasadami jak ten tradycyjny. Innymi słowy, sklep internetowy będzie wspaniałym pomysłem na biznes o tyle, o ile dobry będzie pomysł na sam sklep.

Koncepcja sklepu internetowego

Tworzenie koncepcji sklepu jest jednym z pierwszych ważnych etapów budowy tego rodzaju witryny. Kto decyduje się zlecić budowę sklepu profesjonalnej firmie informatycznej, może liczyć na fachową pomoc w tym zakresie. Uzyska wstępną weryfikację siły rynku konkurencji oraz analizę popytu i podaży ze względu na to, co chce sprzedawać. Usługa obejmuje również porady co do narzędzi e-marketingu stosownych do potrzeb sklepu ze względu na grupę docelową. To co da nam firma, to naprawdę wiele, lecz może nie wystarczyć. Standardowo zaleca się przygotowanie biznesplanu obejmującego podstawowe założenia, cele, strategie, czas ich realizacji oraz najlepiej jakiś „plan B” na wypadek niepowodzenia. Informacje co do tego, jak wykonać taki biznesplan, znajdziemy bez trudu w Internecie. Możemy również zlecić jego wykonanie firmie – wówczas będzie on wysoce profesjonalny i stanowiący w pewnym zakresie miernik przyszłego powodzenia na rynku.

Od koncepcji po wykonanie

Oczywiście skoro jest już koncepcja, wypada zabrać się do rzeczy. I tu już od razu trzeba zaznaczyć, że warunkiem nieodzownym tego, by sklep internetowy „wypalił” jest udana współpraca pomiędzy wykonawcami sklepu a klientem firmy informatycznej. Co ważne, wcale nie jest tak, że jakość współpracy zależy od tej ostatniej. Doświadczenie pokazuje, że niejednokrotnie osoby zlecające wykonanie sklepu zaniedbują całą sprawę, przez co współpraca jest daleka od ideału.

Budowa profesjonalnego sklepu, bo o takim tu tylko mowa, nie jest zwykłą „produkcją” witryny, ale procesem kreacji interaktywnego centrum obsługi klienta. Można powiedzieć, że jak długo sklep działa w Internecie, tak długo zmienia się, dopasowując do rynku konkurencji i konsumentów. Przeobrażenia te obejmują nie tylko treść samej oferty, ale przede wszystkim strukturę sklepu. Witrynę rozbudowuje się o nowe moduły lub wyłącza aplikacje czy elementy graficzne, które nie znajdują konkretnego zastosowania. Zmianom podlega stylistyka (święta, różne inne okazje). Czasem to po prostu właściciel ma ochotę nieco odświeżyć witrynę, co zresztą jest całkiem słuszne, skoro strona główna niewątpliwie pełni rolę okna wystawowego.

Trzeba też wiedzieć, że cały proces budowy sklepu internetowego opiera się na ściśle określonych zasadach e-brandingu, użyteczności stron (webusability) oraz architektury informacji. Właściwie śmiało można powiedzieć, że dokonania w wymienionych dziedzinach łącznie zresztą z dokonaniami na polu psychologii biznesu, marketingu, czy socjologii istotne są na każdym etapie kreacji sklepu. W końcu istotą sukcesu jest adekwatność i dopasowanie.

Strategie pozyskiwania klientów i budowy pozycji sklepów internetowych

Jak można się spodziewać webusability, architektura informacji i inne, to oczywiście nie wszystko, co widać na witrynie sklepu. O ile przecież strona internetowa służy prezentacji oferty, to przecież w przypadku handlu przez Internet, trzeba podziałać tak, by z jednej strony ludzie chcieli kupować właśnie u nas, a z drugiej, by sprzedaż ta przebiegała sprawnie, komfortowo dla obu stron transakcji i oczywiście bezpiecznie..

Kiedy tylko zaczęto głośno mówić o tym, co w gruncie rzeczy oczywiste, a mianowicie, że ważniejsze dla wyrobienia sobie pozycji na rynku jest to, jak się o ofercie informuje, a nie sama oferta. Ogromna część energii wkładanej w kreację sklepu inwestowana jest właśnie w strategie pozyskiwania klientów i budowę pozycji na rynku. Ideałem jest uzyskanie realnego potencjału do tworzenia internautom potrzeb, by zaraz potem, właśnie dzięki ofercie sklepu je zaspokoić. Innymi słowy, przysłowiowym „króliczkiem”, którego się tu goni jest to, co można określić jako umiejętność sprzedania wiadra piasku na pustyni. Jak jednak to osiągnąć? Naturalnie nie jest to sprawa prosta i trudno wyczerpać temat w kilku akapitach, jednak spróbujmy dokonać choćby krótkiego przeglądu.

Po pierwsze – oprogramowanie sklepu.

Istotą każdego sklepu internetowego jest obsługa klienta 24/7. Jako że nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie siedział całą dobę i pilnował biznesu, ani też nie zatrudni zespołu ludzi, optymalnym rozwiązaniem jest zainwestowanie w profesjonalne oprogramowanie dla sklepu internetowego. Będzie ono służyło przede wszystkim usprawnieniu prowadzenia działalności. Oprogramowanie bowiem z jednej strony umożliwia zarządzanie sklepem i produktami, a z drugiej sprawia, że przy wdrożeniu webusability jest on przejrzysty dla klientów, prosty w obsłudze, funkcjonalny i staje się bardziej profesjonalny. Mówiąc wprost, fachowe oprogramowanie czyni nawet bardzo prosty sklep internetowy prawdziwie interaktywnym narzędziem obsługi klienta. Zachęcając do poznania oferty firmy kreującej profesjonalne systemy e-commerce, chcemy podkreślić, że w zasadzie granicą możliwości są – z jednej strony, potrzeby i kreatywność firmy, budującej sklep, a z drugiej – klienta takiej firmy.

Po drugie – target.

Określenie targetu (czyli grupy docelowej) odbywa się już na początku, kiedy w głowie wykluwa się pomysł na biznes, a dojrzewa, gdy budowany jest biznesplan oraz koncepcja sklepu internetowego. Właściwe określenie targetu jest ponadto „problemem”, który nie kończy się tak długo, jak działa sklep internetowy. Dotyczy przecież tego, co można określić jako strategia jak najbardziej precyzyjnego określenia cech ludzi należących do grupy docelowej. Dla przykładu: znany dystrybutor obuwia sportowego będzie nastawiony na zaspokojenie potrzeb osób prowadzących aktywny tryb życia, uprawiających sport, dynamicznych. Będzie próbował poznać grupę wiekową odbiorców oferty, jej cechy i zainteresowania. Wszystko po to, by (pomijając same produkty) szeroko pojęta reklama i witryna sklepu internetowego trafiała w preferencje tych osób. Rozeznanie tych oczekiwań to tylko jedna strona medalu. Drugą jest natomiast aktywne docieranie z ofertą (oczywiście w oparciu o dane). Z tego punktu widzenia można mówić między innymi o:

  • targecie czasowym;
  • targecie geograficznym;
  • targecie ze względu na status socjoekonomiczny.

Jeśli chodzi o punkt pierwszy, rozwijając działania marketingowe naszego sklepu, szczególnie, gdy z reklamą wychodzimy poza witrynę, warto dopasować czas emisji komunikatów promujących ofertę do czasu, kiedy oczekuje się, że osoby z grupy docelowej siedzą przy komputerach. Można przewidzieć, że określone osoby (np. młodzi, aktywni zawodowo ludzie) będą siadali do Internetu w celach innych niż związane z pracą wieczorami. Ponadto można założyć, że osoby te będą się niecierpliwić, kiedy komunikat będzie wyświetlał się zbyt często. Dzięki targetowi czasowemu można precyzyjnie określić sposób emisji reklamy zarówno na samej stronie sklepu, jak i poza nią.

Co do targetu geograficznego, istotą jest tu sprawdzenie z jakiego regionu kraju, a nawet Europy pochodzą osoby należące do grupy docelowej oferty sklepu. Chodzi o to, by działania marketingowe dopasować właśnie do tego regionu, a więc do tradycji, stereotypów, kultury danego regionu i stylu życia tych osób. Ponadto charakter oferty może sugerować region. Dystrybutor maszyn rolniczych, działając na Śląsku, skieruje ofertę głównie do osób z Kujaw, Mazowsza i terenów Wielkopolski, a nie do ludzi zamieszkujących Śląsk. Jeśli taki sprzedawca zamierza reklamować się w mediach, najlepiej, jeśli będzie widoczny dla osób z konkretnych regionów.

Co do ostatniego wymienionego rodzaju targetu, warto podkreślić następującą prawidłowość. Strona główna sklepu internetowego działa na ludzi analogicznie do wystawy tradycyjnego sklepu. Tego mechanizmu możemy doświadczyć, przechodząc przez pasaż centrum handlowego. Spoglądając na wystawy, w nawszej głowie powstają rózne przekonania: „tu jest na pewno drogo”, „o, a tu znajdę coś w sam raz dla mnie i niedrogo”. Innymi słowy, zarówno działania promocyjne, jak i wygląd samego sklepu powinny być adekwatne do możliwości finansowych potencjalnych klientów, ich wykształcenia czy trybu życia..

Cechy i właściwości wymienione wyżej można w skuteczny sposób weryfikować. Zachęcamy, by w tym celu zapoznać się z ofertą firm kreujących sklepy internetowe.

Po trzecie – moduły sklepowe.

Jak się wydaje, kluczową rolę w budowie wizerunku odgrywają także moduły standardowe lub dedykowane, odpowiadające potrzebom danego sklepu internetowego. Oferta jest tu bardzo szeroka, dlatego nie możemy tu wymienić wszystkich. Zresztą byłoby to niemożliwe zważywszy na to, że w przypadku dedykowanych modułów, każdy z nich jest nieco inny i ma odmienne funkcje. Oto przykłady niektórych z nich:

  • newsletter – służy wysyłaniu za zgodą adresata wiadomości zawierających informacje handlowe. Może to być aktualna oferta, informacja o promocjach lub akcjach rabatowych, itp.; dzięki subskrypcji wiadomości możliwe staje się utrzymywanie kontaktu z klientem oraz badanie jego potrzeb i oczekiwań;
  • recenzje – umożliwiają osobom, które dokonały w sklepie zakupu podzielenie się z innymi swoim zdaniem na jego temat, a osobom zainteresowanym, uzyskanie dodatkowych informacji o danym produkcie; recenzje na stronie sklepu zwiększają jego wiarygodność, budzą zaufanie klientów oraz przyczyniają się do zdobycia ich lojalności;
  • powiadom znajomego – dzięki temu modułowi internauci odwiedzający sklep, mogą przesłać ofertę komuś znajomemu; moduł ten sprawia, że oferta sklepu ma szansę dotrzeć do osób naprawdę nią zainteresowanych bez ryzyka, że sklep zostanie posądzony o rozsyłanie reklam bez zgody odbiorców;
  • oraz wiele innych.

Po czwarte – optymalizacja sklepu.

Warto wiedzieć, że kreacja sklepu to proces dynamiczny i trwający w zasadzie od chwili pomysłu nań, przez cały okres działalności aż po jego zamknięcie. Budując pozycję w oczach klientów, koniecznie trzeba zadbać o to, by link do strony sklepu znajdował się na możliwie najwyższej pozycji w wyszukiwarce oraz, by internauta czytał o nim jak najlepsze opinie.

Strategia SEO doceniana jest od dawna, a jej siła działania nie jest niczym nowym. By jednak dobrze się do tego zabrać, potrzeba dużych umiejętności. Witryna sklepu powinna być kodowana dla robotów wyszukiwarek, począwszy od etapu tworzenia grafiki strony, poprzez bieżące rejestracje w najbardziej popularnych z nich. Ponadto, profesjonalne firmy informatyczne oferujące optymalizację, proponują swoim klientom pozycjonowanie na życzenie dla fraz kluczowych dla danego sklepu lub branży. Warto też podkreślić, że w obszarze optymalizacji dostępne są też usługi tworzenia tekstów PR na potrzeby sklepu oraz zamieszczania go w tematycznych serwisach poza sklepem internetowym. Istotą takiej optymalizacji jest więc dotarcie z ofertą do jak najszerszej grupy potencjalnych i rzeczywistych odbiorców.

Twórz strony sklepu z myślą o klientach

Zdaniem wielu ekspertów, reklama powinna być tworzona dla człowieka, a nie odwrotnie. Co więcej, skuteczność działań marketingowych należałoby mierzyć na grupie osób należących do adresatów oferty, a nie na ogóle populacji. Idąc tym tropem, sklep internetowy należałoby tworzyć z wykorzystaniem najlepszych dostępnych narzędzi technicznych, w oparciu o użyteczność stronarchitekturę informacji tak, by sprawiał wrażenie profesjonalnego u jak największej grupy osób. Następnie trzeba sprawdzić kto kupuje w naszym sklepie, a więc co lubi, jaki styl życia prowadzi. Zamiast zakładać, że kupować będą u nas wszyscy, bezpieczniej będzie nastawić się na konkretną grupę osób i do nich kierować ofertę. Gdy uda się zaspokoić ich potrzeby, z pewnością, będąc usatysfakcjonowanymi, przyciągną do nas innych klientów.


Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00