Testowanie stron internetowych

Testowanie stron internetowych, testy A/B, testy wielowymiarowe, konwersja

Całkiem niedawno pisaliśmy o tym, że wirtualna rzeczywistość ciągle się zmienia, a wraz z nią również techniki tworzenia stron. Dlatego też każdego dnia wprowadzane są zmiany na serwisach internetowych, a starsze witryny, które od lat istnieją na rynku, są unowocześniane lub wymieniane na nowe.

Wszystkie wprowadzane zmiany mają przyczynić się do wzrostu ilości odwiedzin na witrynach czyli do poprawy ich skuteczności, zarówno poprzez zwiększenie wygody użytkowania, jak i atrakcyjności wizualnej.

Jednak skąd pewność, że nowa wersja strony faktycznie będzie bardziej czytelna i ciekawsza dla internautów? Jak sprawdzić, który z naszych pomysłów ma największe szanse na powodzenie, skoro mamy w głowie kilka wersji stron i każda wydaje się nam równie ciekawa?

Jeżeli mamy zamiar wprowadzić zmiany na stronach, ale do końca nie jesteśmy pewni, które z naszych pomysłów są najlepsze, możemy przeprowadzić testy, dzięki którym rozwiejemy nasze wątpliwości – testy A/B lub testy wielowymiarowe. To właśnie dzięki tym dwóm rodzajom testów mamy szansę dowiedzieć się czy nasze koncepcje, a właściwie która z nich, ma największą szansę powodzenia.

Kiedy dobrze wykonywać testy?

Zanim zabierzemy się za testowanie czegokolwiek, musimy zastanowić się nad tym, czy faktycznie potrzebujemy testów. Jeżeli nasza strona jest po prostu przestarzała i dlatego przygotowana została jej nowsza, zdecydowanie bardziej wpisująca się we współczesne trendy projektowania wersja, prawdopodobnie nie musimy niczego testować. Zmiany, które były nam po prostu niezbędne, z pewnością wyjdą nam na dobre.

Zdarza się tak, że zastanawiamy się nad wprowadzeniem zmian, ale nie do końca wiemy, który spośród naszych licznych pomysłów ma największe szanse zwiększyć ruch na stronie. Możliwe również, że firma, której zlecamy poprawki w starszym projekcie, przygotowała dla nas więcej niż jedną propozycję, a my nie jesteśmy na żadną z nich w 100% zdecydowani. W obu przypadkach możemy zdecydować się na testy witryn. Mamy do wyboru prostsze testy A/B lub bardziej skomplikowane testy wielowymiarowe. Zobaczmy, czym się różnią, a także kiedy i w jaki sposób się je wykonuje.

Czym się różnią testy A/B od testów wielowymiarowych?

Testy A/B (które tak naprawdę mogą być również testami A/B/C) polegają na sprawdzeniu, która wersja witryny generuje wyższy współczynnik konwersji. Współczynnik ten pokazuje jak duża część internautów, która odwiedziła stronę internetową, dokonała pożądanej akcji (np. wypełniła formularz kontaktowy, kupiła produkt). Konwersję oblicza się na podstawie wzoru: współczynnik konwersji = liczba osób, która dokonała akcji / liczba osób, która odwiedziła stronę * 100% (czyli wynik podajemy w procentach).

Możemy testować, np. dwie wersje stron, które będą miały zupełnie inny layout (wyraźnie różny), ale też testować dwie strony, które będą różniły się jednym obrazkiem na stronie głównej lub wieloma mniejszymi detalami (ale ogólny charakter strony będzie utrzymany w takim samym „klimacie”). Jednak te różnice traktować będziemy całościowo, czyli nie będziemy analizować, które z nich wpływają na większe/mniejsze zainteresowanie stroną. Po prostu sprawdzamy, która z proponowanych wersji jest skuteczniejsza.

W przypadku testów wielowymiarowych, porównywane są różne wersje stron w oparciu o inne zmienne. Różnica polega na tym, że nie sprawdzamy, która opcja witryny jest bardziej atrakcyjna, a konkretnie, które elementy strony (spośród dwóch lub więcej propozycji) będą najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

Zatem w zależności od tego, czy chcemy sprawdzić, która z dwóch (lub więcej) wersji serwisu przyciąga odbiorców bardziej, czy może naszym celem jest przetestowanie, jaka kombinacja elementów, rozwiązań dla serwisu będzie najskuteczniejsza, zdecydujemy się na jedną z dwóch możliwości testowania stron. Tymczasem omówmy sobie każdą z metod.

Testy A/B

Testy te polegają na sprawdzeniu, która z dwóch lub więcej witryn jest bardziej atrakcyjna, przyjazna dla użytkowników. Testy A/B mogą w praktyce stać się testami A/B/C. Wersje stron powinny być dostępne dla użytkowników na tych samych zasadach, wówczas testy są wiarygodne. Na tych samych zasadach, czyli w tym samym czasie oraz tak samo dostępne dla użytkowników (czasami jedną wersję witryny pokazuje się tylko części osób).

Warto podkreślić, że testy te są najlepsze dla projektów o ściśle sprecyzowanych celach. Przykładowo, mamy zamiar przetestować stronę internetową, biorąc pod uwagę formularz kontaktowy. Sprawdzamy, która z dwóch wersji formularza kontaktowego jest bardziej czytelna dla użytkowników. Przez określony czas sprawdzane są dwie wersje, aby ostatecznie w oparciu o wyniki wybrać tę lepszą. Nie wnikamy w to, które elementy formularza sprawiają, że jest bardziej czytelny, po prostu biorąc pod uwagę wyniki, wybieramy „zwycięzcę”.

Testy A/B są stosunkowo tanie, jako że ograniczają się do kosztów związanych z przygotowaniem dwóch wersji strony (lub więcej niż dwóch). Również wyniki te są łatwe do interpretacji. Koszt testu zależy od tego, na jaką kwotę przygotowania dwóch różnych projektów strony umówimy się z firmą, która będzie przygotowywała nasz projekt.

Metoda ta nie jest jednak pozbawiona wad. Tak naprawdę, gdy tworzymy dwie różne wersje strony, uzyskujemy jedynie odpowiedź na pytanie, która z nich bardziej się spodobała, ale nie wiemy dlaczego. Tymczasem, mogłoby się okazać, że projekt graficzny stron A z jednym elementem z projektu B, byłby rozwiązaniem najskuteczniejszym.

Testy wielowymiarowe

Drugi rodzaj testów przeprowadzany na witrynach jest już nieco bardziej skomplikowany. W ramach jednego serwisu testuje się różne elementyzmienne. Zmiennymi mogą być moduły, ale mogą to być też np. obrazki na stronie lub rodzaj czcionki dla tekstu. Badania natomiast możemy wykonywać dla wielu elementów (różnych kombinacji zmiennych) i dzięki odpowiednio zinterpretowanym wynikom tworzyć strony optymalne.

Przykładowo, na stronie testujemy dwie wersje formularza kontaktowego i dwie wersje newsów na stronie. Mamy zatem dwie zmienne, ale cztery kombinacje (2x2). Testowana jest wydajność każdej z kombinacji (konfiguracji).

Zaletą tych testów jest zdecydowanie większa wiedza na temat tego, które z poszczególnych elementów projektu wygrywają spośród proponowanych wersji, a nie – jak w przypadku poprzednich testów – która witryna robi lepsze wrażenie.

Testy wielowymiarowe nie są niestety pozbawione wad. Mimo tego, że ich wyniki są bardziej szczegółowe, to jednak w przypadku dużej ilości kombinacji są dość trudne do zinterpretowania. Jako że przygotowanie witryn do testów wielowymiarowych oraz interpretacja wyników jest trudna do samodzielnego wykonania, badania wiążą się ze zdecydowanie wyższymi kosztami niż w przypadku testów A/B.

O co tyle zachodu?

Testy na witrynach przeprowadza się po to, by sprawdzić, które propozycje zmian na istniejących już stronach (testów tych nie przeprowadza się na projektach stron, które jeszcze nie są uruchomione w Internecie) są najlepsze. Wszystkie zmiany mają przyczyniać się do zwiększenia ruchu na stronie. Sprawdza się, czy wprowadzane modyfikacje w poszczególnych elementach serwisów faktycznie zwiększają współczynnik konwersji stron.

Ponadto, zdarza się, że to, co nam samym wydaje się doskonałym pomysłem, internautom jednak nie przypadnie do gustu. Lepiej nie ryzykować utraty naszych obecnych użytkowników. Wszystkim przecież zależy na tym, aby wprowadzane zmiany zwiększyły popularność strony, a nie odwrotnie. Przy przeprowadzaniu testów ryzyko, że po wprowadzeniu zmian w serwisie, zamiast polepszyć, pogorszymy naszą sytuację, zmniejszamy do minimum.

Więcej informacji na temat zwiększenia konwersji znajdziesz na naszej stronie: Optymalizacja stron i konwersji .


Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00