Projektowanie stron www to nie tylko grafika

Projektowanie stron www to nie tylko grafika

Projektowanie stron www to jeden z najważniejszych etapów, które składają się na tworzenie stron internetowych. Jednak wiele osób kojarzy projekt graficzny wyłącznie z samym wyglądem witryny internetowej. Faktycznie, na etapie projektowania powstaje wygląd strony, jednak nie tylko. Pracujący nad projektem, odpowiedzialni są również za typografię, nawigację, całą logikę serwisu, itp. Wszystko to ma ogromne znaczenie dla końcowego efektu.

Ustalenia, koncepcja stron www

Czytelnikom wyda się to może dość banalne, jednak doświadczenie i lata pracy (kontakty) z różnymi klientami nauczyły nas, że nawet coś, co dla nas (jako specjalistów) wydaje się oczywiste, dla kogoś innego, wcale takie oczywiste być nie musi.

Projekt zaczynamy zawsze od ustaleń ze zlecającym. Już w pierwszym kontakcie z klientem pytamy go, czego będzie dotyczyła witryna. Każda branża czy dziedzina „rządzi się swoimi prawami”. Pewne zasady (najczęściej niepisane) będą obowiązywały również przy tworzeniu aplikacji, stron.

Dobrze, gdyby klient przychodził do nas z wizją projektu, ale nie zawsze tak jest. Jeżeli ktoś w mniejszym bądź większym stopniu zbudował sobie swoje wyobrażenie strony internetowej, będzie nam znacznie łatwiej projektować.

Przed zleceniem projektu zdobądź niezbędne informacje

Często jednak ludzie przychodzą ze zleceniem budowy strony, nie mając żadnego wyobrażenia o tym, jak ma ona wyglądać oraz jakie powinna mieć funkcjonalności. Wówczas, to my musimy uzyskać od klienta jak najwięcej informacji.

Co musimy wiedzieć? Przede wszystkim powinniśmy zapytać o to, czym dokładnie zajmuje się firma (którą za pomocą strony chce wypromować nasz klient), jaki jest zakres jej działalności. Kolejno, powinniśmy dowiedzieć się, co klient chce osiągnąć poprzez stronę internetową. Musimy również wiedzieć, czy strona ma być interaktywna, czy tylko prezentować ofertę firmy, czy będzie często aktualizowana, itd. Wszystkie te informacje są nam potrzebne nie tylko do stworzenia wizualnej i logicznej części serwisu, ale także do zaprojektowania struktury baz danych.

Projektowanie struktury bazy danych

Baza danych to nieodłączny element każdej aplikacji internetowej. Jest zbiorem uporządkowanych danych, zapisanych na serwerze. Tylko prawidłowo zaprojektowana baza danych umożliwia wprowadzanie danych oraz udostępnianie informacji.

Już na etapie projektu musimy wiedzieć, czy aplikacja będzie zintegrowana z zewnętrznymi systemami (np. sklep internetowy zintegrowany z systemem hurtowni czy systemem płatności).

Projektowanie grafiki strony

Nie będzie wielkim zaskoczeniem, jeśli powiemy, że wygląd musi być spójny z tematyką strony. Graficy, gdy zaczynają pracę nad stroną (w oparciu o zebrane informacje oraz wytyczne od zlecającego), zaczynają tworzyć sobie w głowie pewną wizję strony. Jedną z pierwszych rzeczy, jaka powstaje w myślach projektującego jest kolorystyka witryny, do której musi dopasować resztę.

Kolory wybierać będziemy w nawiązaniu do tematyki serwisu oraz w taki sposób, aby zainteresować potencjalnych odbiorców (np. kobiety, mężczyźni, dzieci). Jako że kolory wpływają w różny sposób na ludzkie samopoczucie, wywołując u nas pewne reakcje (np. czerwony kolor zwraca uwagę, biały jest neutralny, a niebieski uspokaja), wybierać je będziemy również w oparciu o to, jaki efekt zlecający zamierza osiągnąć poprzez serwis.

Czasami dostajemy od zlecającego logo firmowe i wówczas to do niego dopasowywany jest powstający design strony. Najważniejsze jest to, aby cały wygląd strony był spójny, a styl był rozpoznawalny na każdej z podstron (dobrze, gdy każda podstrona czy sekcja, nawet w bardzo zaawansowanych i rozbudowanych platformach, miała jakiś wspólny element).

Projektowanie typografii strony

Badania wykazują, że trudniej czyta nam się z monitora komputera niż z drukowanych materiałów, takich jak książki i czasopisma. Tworzone witryny internetowe muszą zatem być jak najwygodniejsze dla czytelników naszego serwisu. To właśnie projekt odpowiada za to, czy witryna jest przystępna w odbiorze.

Typografia strony internetowej powinna być dobrana w taki sposób, aby serwis nie był męczący w odbiorze dla użytkowników, a wręcz przeciwnie – aby odbiór treści, jaki przekazujemy był łatwy i przyjemny. Typografia kojarzy się większości wyłącznie z rodzajem i wielkością czcionki dla tekstu, jaki zamieszczany jest na witrynie. Jest to jednak tylko jeden z jej elementów. Czcionka faktycznie jest bardzo ważna, jednak „położenie” tekstu (a wraz z nim i kilka innych elementów, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas projektowania) jest bardzo istotne.

W typografii istnieją pewne zasady, które określają wygląd tekstu. Na te zasady składają się między innymi takie elementy, jak interlinia tekstu, wyróżnienia w tekście (sposób, w jaki je zaznaczamy), odnośniki tekstu, chorągiewki (przy niejustowanym tekście, wyrównanie tekstu w akapicie tak, by był w miarę możliwości równy w każdej linijce) czy szerokość łamu (kolumny), itd.

Bękart, szewc, wdowa i sierota czyli popularne błędy łamania tekstu

Do najbardziej znanych błędów łamania tekstu na stronach należą „bękart”, „szewc”, „wdowa” oraz „sierota”. Wszystkie te błędy przyczyniają się do tego, że tekst prezentowany na stronie, jest trudniejszy w odbiorze i bardziej męczący dla użytkownika.

  • „bękart” – pozostawienie na początku następnego łamu samotnego końcowego wiersza akapitu;
  • „szewc” – pozostawienie na końcu łamu samotnego wiersza akapitu (pierwszego wiersza akapitu);
  • „wdowa” – pozostawienie na końcu akapitu bardzo krótkiego (najczęściej jednowyrazowego) wiersza;
  • „sierota” – pozostawienie na końcu wersu samotnego znaku (tzw. wiszącego spójnika).

Zasady typografii, dzięki którym tworzone strony internetowe stają się łatwiejsze w odbiorze, są znane wszystkim profesjonalistom projektującym strony internetowe. Powinien się z nimi zapoznać każdy, kto posiada własną stronę internetową.

Nawigacja czyli projektowanie menu

Wielu projektujących strony www nie zwraca specjalnie uwagi na nawigację strony. Profesjonaliści wiedzą jednak jak ważna jest ona dla internautów, którzy nawet na najciekawszej wizualnie stronie nie zostaną, gdy będą mieli trudność w odnalezieniu tego, czego szukają. Jeśli chodzi o nawigację, nie polecamy eksperymentów i innowacji.

W tym miejscu wykorzystujmy sprawdzone rozwiązania, do których ludzie są przyzwyczajeni i które rozumieją. Po pierwsze, nawigacja na każdej podstronie musi być jednakowa. Po wejściu na kolejną z podstron użytkownik nie może od nowa „uczyć” się, jak korzystać z serwisu.

Menu zawsze powinno znajdować się w widocznym miejscu. W menu głównym umieszczamy takie sekcje, jak: Oferta, O nas, Kontakt, Referencje, Artykuły, Pomoc, itp. Nie możemy przesadzać z ilością zakładek menu głównego. Ograniczmy się tylko do najważniejszych..

Zazwyczaj na każdej z podstron znajduje się również menu dodatkowe czyli lista poszczególnych głównych działów menu. Przykładowo, w zakładce Artykuły, w menu dodatkowym możemy podzielić teksty i przypisać je do określonego zbioru tematycznego, który umieszczamy na stronie.

Nawigacja, breadrcumbs i chmura tagów

Nawigacja odbywa się oczywiście nie tylko poprzez menu, ale także przez treść. W treści na stronach umieszczane są np. linki, które są dobrze widoczne dla użytkowników, więc w bardzo wygodny sposób kierują do wybranych miejsc na stronach.

Do innych narzędzi nawigacyjnych należą również tzw. breadcrumbs (okruszki chleba) oraz chmura tagów. Breadcrumbs to linki umiejscowione na górze strony (najczęściej pod nagłówkiem), oddzielone od siebie znakiem (np. strzałką, pionową kreską). Mają za zadanie pokazać użytkownikowi, w którym miejscu na stronie internetowej (podstronie) się obecnie znajduje.

Chmura tagów to zestaw linków kierujących do podstron (wygląda jak niedbale porozrzucane słowa kluczowe). Im większa czcionka słowa umieszczonego w chmurze tagów, tym większa popularność podstrony. W taki sposób na stronie wyróżnione są najbardziej interesujące internautów treści.

Więcej na temat projektowania stron www na innej naszej stronie: projektowanie stron www.


Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00