Projektowanie stron www a 10 największych błędów usability

Projektowanie stron www, a 10 największych błędów usability.

Użyteczność (z ang. usability, web-usability) to pojęcie, które odnosi się do aplikacji internetowych i urządzeń interaktywnych (posiadających interfejs użytkownika). Jest ogromnym wyzwaniem dla osób zajmujących się projektowaniem stron www. Ergonomia interfejsu użytkownika strony WWW skupia się tu na kwestii intuicyjnej nawigacji, by ułatwić dostęp do poszukiwanych informacji oraz zapewnić każdemu użytkownikowi zrozumiałą dla niego komunikację z aplikacją obsługującą strony czy sklep internetowy. Użyteczność i funkcjonalność strony internetowej to te dwa elementy, które decydują o przystępności stron www dla przeciętnego internauty.

Co to jest użyteczność stron www?

Trzeba przy tym pamiętać, że sama użyteczność stron www nie jest celem a środkiem, który pomaga stworzyć udany serwis internetowy i umożliwić szybkie dotarcie do informacji. Właściwy target to oczywiście sprzedaż, reklama, spełnianie potrzeb klientów, zainteresowanie ich programem lojalnościowym czy przekonanie do zostawienia danych kontaktowych. Projektant musi zatem umiejętnie łączyć cele biznesowe zleceniodawcy z potrzebami użytkowników serwisu. To ich trzeba bowiem przede wszystkim przekonać do strony i można to zrobić właśnie przy pomocy użyteczności, sprawiając, że prozaiczne, często nieprzyjemne czynności (typu rejestracja czy logowanie) nie będą dla użytkownika uciążliwe.

User Experience (UX)

Tym, co obejmuje wszystkie aspekty interakcji użytkownika z firmą (firmową stroną internetową czy sklepem), jej usługami i produktami jest user experience (UX). Wymogiem UX jest spełnienie potrzeb konsumentów. Ważna jest przy tym prostota i sposób przedstawienia produktów, który sprawia, że są one pożądane przez użytkowników. Aby osiągnąć UX oferty firmowej na wysokim poziomie, wymagane jest płynne przenikanie się czyli konwergencja wielu dyscyplin: technologii, marketingu, projektowania graficznego i użytkowego oraz projektowania interfejsów.

Jakie są najczęściej popełniane błędy użyteczności?

Często zdarza się jednak, że w projektach pojawiają się błędy z zakresu usability. Tworzenie stron www to nie jest bowiem taka łatwa sprawa. Do najczęściej pojawiających się na stronie błędów i chybionych pomysłów zaliczamy:

  1. Brak cen (w ofertach gotowych produktów).
    To jeden z najpoważniejszych i najbardziej irytujących, z punktu widzenia użytkownika strony, błędów. Innym błędem jest udostępnienie cennika tylko po rejestracji i zalogowaniu;
  2. Brak możliwości sortowania lub wyszukiwania (ograniczania listy) produktów.
    Problem dotyczy przede wszystkim sklepów internetowych. Konieczność przedzierania się przez kolejne strony produktów może zniechęcić najwytrwalszych internautów. Należy umożliwić klientom wprowadzenie dodatkowych słownikowych ograniczeń (np. producent, kolor) tak, by szybko mogli dotrzeć do poszukiwanych produktów. Nasz sklep internetowy zapewnia tę funkcjonalność.
  3. Ważne informacje wyłącznie w plikach PDF.
    Ulotki w formacie PDF są dobrym uzupełnieniem oferty dostępnej poprzez tradycyjne strony internetowe. Jednak informacje w nich zwarte powinny być dostępne również w formie tradycyjnych stron www.
  4. Używanie podkreśleń do elementów niebędących linkami.
    Jest to szczególnie istotne przy formatowaniu tekstu. Powoduje zaburzenie układu stron i kłopot z nawigowaniem poprzez linki śródtekstowe.
  5. Słaba optymalizacja strony www.
    Długie wczytywanie stron przeładowanych grafiką zniechęciło do strony niejednego odwiedzającego. Również słaba optymalizacja kodu PHP, baz danych czy też samych zapytań SQL może znacząco spowolnić działanie serwisu.
  6. Bloki tekstów bez formatowania i wyróżnień.
    Brak formatowania tekstu oraz wyróżnień znacznie utrudnia użytkownikowi zrozumienie tekstu oferty. Wielu odwiedzających w efekcie traci cierpliwość i zainteresowanie stroną.
  7. Strona intro.
    W 99% przypadków taka strona nie jest nikomu potrzebna i nic nie wnosi do serwisu. Link „Pomiń intro” nie ma żadnego znaczenia, a długo wczytywana animacja może jedynie zniechęcić odwiedzających.
  8. Strona w budowie.
    Martwe linki wewnątrz serwisu i puste działy skutecznie odstraszą nawet największych miłośników marki.
  9. Nieczytelnie nazwane linki.
    Anchor'y (teksty linków) powinny być nazwane tak, aby internauta nie miał problemów ze zrozumieniem, gdzie prowadzą.
  10. Wyskakujące okna.
    Wszelkie nachalne reklamy i powiadomienia zdecydowanie zniechęcają do zapoznania się z witryną. Nikt ich nie lubi.

Powyższa lista to tylko skromny wycinek błędów i problemów, z którymi codziennie muszą zmagać się internauci. Witryny z tymi błędami nie odniosą spodziewanego sukcesu.


Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00