Strategie pozyskiwania klientów poprzez strony internetowe

Strategie pozyskiwania klientów poprzez strony internetowe

Prawdopodobnie jednym z najważniejszych wyznaczników sukcesu w danej branży jest albo dostosować się do rynku albo go kształtować. Idealnym rozwiązaniem jest to drugie. Jeśli jesteśmy w stanie naginać rynek do swoich potrzeb i dyspozycji, to w pewnym sensie możemy kształtować potrzeby swoich klientów. To z kolei w dobie tak licznej konkurencji, oddalonej zaledwie o jedno kliknięcie może okazać się przysłowiowym asem w rękawie.


Niezależnie jednak od tego czy ów rynek kształtujemy, czy tylko staramy się do niego dopasować – z pewnością wchodząc na niego ze swoją witryną, tworzymy go. Partycypując w nim już samą swą obecnością uruchamiamy machinę zwaną pogonią po uwagę i lojalność klienta. A skoro tak, musimy zrobić to dobrze.

Jak internauci widzą Twoją stronę internetową

Bądź świadomy tego, że internauci widzą nie tyle stronę internetową, ile po prostu kolejną, podobną do dziesiątek innych pozycję w wyszukiwarce. Nim w ogóle zechcą nieco dokładniej przejrzeć zawartość witryny, zdążą ładnych parę razy wejść, „porozglądać się” i wyjść. Kierując się więc wieloletnim doświadczeniem, śmiało można powiedzieć, że większa część strony internetowej to nie sklep, ale okno wystawowe. Jako takie musi mieć moc przyciągania.

Przygotuj profesjonalny projekt graficzny strony www

Trudno wobec tego nie ulec wrażeniu, że projekt graficzny jest tym właśnie kluczem do sukcesu. To jednak nie wszystko, ponieważ poważne miejsce obok formy strony internetowej zajmują strategie skoncentrowane na przyciągnięciu do niej wielu klientów.

Co do samego projektu graficznego czyli naszego okna wystawowego, warto zwrócić uwagę na kilka następujących spraw:

  • strona internetowa ma nieustannie służyć budowaniu naszej marki. Choć to trudne zadanie, ze względu na możliwe korzyści, warto się nad nim pochylić. Użyteczna okazuje się dobra, wpadająca w ucho, a czasem i w oko domena, a także identyfikacja wizualna witryny. Doskonale sprawdzają się niebanalne znaki graficzne;
  • nawigacja po stronie powinna umożliwiać jak najbardziej intuicyjne poruszanie się po niej. Dobrze nawigowane witryny są jak supermarkety – zaprojektowane według dość stałego schematu dają szansę obejrzenia całego asortymentu lub błyskawicznego znalezienia wybranej i konkretnej rzeczy;
  • strony internetowe powinny być na bieżąco aktualizowane. To co tworzy tożsamość firmy i wpływa na jej identyfikację w Internecie, powinno być względnie stałe. Pozostałe jednak elementy dobrze jest zmieniać. Doświadczenie pokazuje, że kreacja wizerunku w Sieci to proces. Dobrze mu zrobi, jeśli z jednej strony uda się wykorzystać ludzką skłonność do przyzwyczajeń, a z drugiej pragnienie nowości i rozrywki. Ideałem będzie częste zaskakiwanie internauty (nowości) i jednocześnie prezentowanie czegoś co znane i zrozumiałe.
  • strony internetowe są dla ich użytkowników, a nie odwrotnie. Im lepiej poznamy „naszych” internautów, tym lepiej dopasujemy stronę do potrzeb rynku, co z kolei przełoży się na nasz zysk. Warto więc zainwestować nieco w narzędzia rejestracji tych użytkowników, którzy już u nas kupili, a także tych, którzy tylko odwiedzili naszą stronę. W pozyskiwaniu informacji o odwiedzających witrynę pomocne okazują się konkursy i akcje promocyjne dla osób zarejestrowanych interaktywne aplikacje, takie jak sondy i ankiety czy pozyskiwanie zgody na przesyłanie newslettera. Zdobyte informacje koniecznie trzeba analizować, by pod ich kątem aktualizować stronę tak pod względem treści, struktury, jak i szaty graficznej.

Przyciągnij klientów na swoją stronę

W przyciąganiu do naszej strony internautów prym wiodą strategie oddziaływania poprzez linki, przeglądarki i reklamy online. Jeśli chodzi o linki, to trzeba wiedzieć, że im więcej ich krąży w Sieci, tym większe prawdopodobieństwo, że ludzie do nas trafią. Moc linków można wykorzystywać na kilka sposobów:

  • tak zwana partyzantka marketingowa. Istotą jest aktywność w grupach dyskusyjnych lub na forach i subtelne podawanie adresu naszej strony, pozytywnych informacji o naszej firmie i tym podobnych spraw, które mogą zachęcić internautów do zakupów u nas. Trzeba jednak pamiętać, że nasze kroki muszą być przemyślane, bo grupy dyskusyjne nie lubią nachalnego marketingu;
  • linki zamieszczane na innych stronach. Za to trzeba oczywiście zapłacić, ale jeśli dobrze to rozegrać, strategia ta może być bardzo skuteczna. W Sieci funkcjonuje wiele stron, które tworzą dość obszerne listy linków, i jeśli spełnić konkretne warunki, nasz link może się tam znaleźć;
  • linki rozpowszechniane przy pomocy prasy internetowej. Prasa ta może prezentować różny poziom. Linki do naszej strony mogą się znajdować w artykułach prostych, nie poddanych recenzji, służących często do pozycjonowania witryny oraz w prasie specjalistycznej. Wszystko zależy od naszej inwencji.

Zaplanuj kampanię promocyjną

Co do wyszukiwarek, strony internetowe warto poddać profesjonalnej optymalizacji. Nowoczesne strategie SEO i SERM potrafią wynieść stronę na czołowe miejsce w wyszukiwarce z jednej strony, a z drugiej „zepchnąć” niepochlebne informacje na dalekie pozycje. Inną metodą są linki sponsorowane. Wyszukiwarki internetowe pobierają określone w cenniku opłaty za to, że link do danej strony znajdzie się w rubryce na czołowym, widocznym dla każdego miejscu.

Na co zwracać uwagę w reklamie internetowej

Reklama internetowa, podobnie jak ta offline działa najskuteczniej, jeśli nikt jej nie podejrzewa o przemycanie treści perswazyjnych. Istotą jest oczywiście to, by internauta w nią kliknął. Obecnie jednak stawia się na dobrowolność oglądania reklamy, jej subtelność oraz dopasowanie do branży i okazji. Doświadczenie uczy, że jeśli komunikat jest krzykliwy i agresywny, internauta klika nie tyle w reklamę co w „iksa” zamykającego jej okno. Wielu specjalistów podkreśla jednocześnie, że odpowiednią reklamę, czyli trafiającą do grupy docelowej, wypracowuje się miesiącami. Zdecydowanie lepiej jest dokonywać systematycznej analizy nastawienia internautów do naszych propozycji promocyjnych i witryny, aniżeli pytać o zdanie znajomych lub opierać się wyłącznie na podręcznikowych faktach.


Czasem dobrze jest zainwestować jednocześnie w spójną kampanię reklamową on- i offline. Wówczas bowiem szczególnego znaczenia nabiera tworzenie wspomnianej już identyfikacji wizualnej firmy. Dobrze sprawdzają się w tym przypadku radio, telewizja i billboardy.

Marketing wirusowy

Dobrą, choć jednocześnie ryzykowną formą marketingu jest inwestycja w przekaz ustny. Popularny marketing wirusowy sprawia, że ludzie przychodzą do strony z polecenia znajomych lub krewnych i kupują odważniej, niż gdyby byli zdani wyłącznie na własnego „nosa”. Z drugiej strony jednak, dając internautom narzędzia wyrażania o nas opinii, narażamy się nie tylko na cenną w rezultacie krytykę, ale też na złośliwości ze strony choćby naszej konkurencji.

Wykorzystuj możliwości jakie daje Internet

Już na zakończenie trzeba podkreślić, że rynek internetowy rozrasta się dynamicznie i prężnie. Gospodarka do niedawna jeszcze oparta na słowie pisanym, transakcjach zawieranych osobiście i płatnych gotówkowo dynamicznie zostaje wyparta przez gospodarkę, gdzie rynek i pieniądz są elektroniczne. Swoboda przechodzenia między rzeczywistością wirtualną i realną jest tak duża i wygodna, że nierozsądnym byłoby tego nie wykorzystać.

Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.