Mobilne strony internetowe – na co zwrócić uwagę

Na co zwrócić uwagę, tworząc mobilne strony internetowe

W Internecie trendy zmieniają się szybciej niż w realnym świecie. Jednego dnia internauci są czymś zachwyceni, ale czasem zdarza się, że znudzeni, porzucają „stare” i rozglądają się za czymś bardziej nowatorskim, innym. Należy jednak podkreślić, że są rzeczy pozostające niezmiennie na topie od wielu lat. Wszystko wskazuje na to, że tak właśnie jest w przypadku mobilnego dostępu do Internetu. Podczas jednej z wizyt w Polsce, współzałożyciel potężnego Google – Sergey Brin – stwierdził, że: „ przyszłość należy do mobilnego Internetu”, a rosnące niezmiennie zainteresowanie nim w ostatnich latach, powinno uświadomić wszystkim, że słowa te można uznać za prorocze.

Rynek urzadzeń mobilnych notuje wzrost

Dlaczego? Rynek urządzeń mobilnych (a zwłaszcza telefonów komórkowych, z których np. w Polsce korzysta dziś większość ludzi) to blisko 1/3 populacji całego świata (liczba ta stale rośnie). Zmieniające się technologie pozwalają na coraz to nowsze i lepsze rozwiązania, dzięki którym mobilny Internet staje się bardziej dostępny i powszechny.

Należy zatem oswoić się z faktem, że mobilne strony internetowe to dziś dobra inwestycja dla wszystkich właścicieli firm, zarówno tych, którzy w Internecie zajmują ugruntowaną pozycję, jak i tych, którzy dopiero chcą przedstawić swoją ofertę. Dziś jest to dobra inwestycja, która w wyścigu o klienta, pozwoli wyprzedzić konkurencję – jutro jednak będzie już koniecznością dla wszystkich, którzy nie chcą zostać „pożarci” przez nowocześniejszych konkurentów.

Jakie mają być mobilne strony internetowe?

Przede wszystkim warto podkreślić, że tworząc mobilną wersję serwisu, mamy dwa warianty do wyboru. Pierwszy dostosowuje istniejącą wersję strony do urządzenia mobilnego (za pomocą arkusza stylów CSS i technologii responsywnego tworzenia stron www), druga zaś sugeruje zbudowanie osobnej strony, przeznaczonej wyłącznie do mobilnego przeglądania.

Niestety pierwsza, choć łatwiejsza do zrobienia jest mało funkcjonalna i komfortowa dla internauty, który jak wiemy, surfuje po Sieci za pomocą sprzętu o zupełnie innych parametrach, niż to było wcześniej. Strony mobilne muszą być lekkie i bardziej ograniczone treściowo. Nie można narażać użytkowników na wysokie koszty połączenia z Internetem (mobilny Internet rozliczany jest, biorąc pod uwagę ilość przesyłanych danych). Dlatego też, jeżeli już ktoś decyduje się na inwestycje w mobilne strony internetowe, warto od razu stworzyć coś dobrego i praktycznego.

Główne zasady tworzenia mobilnych wersji stron www

1. Zwróć uwagę na objętość strony

Po pierwsze, jak już wspominaliśmy, mobilne strony internetowe muszą być lekkie. Taką lekkość można osiągnąć, nie umieszczając zbyt dużej ilości elementów graficznych, które obciążają serwisy. Ważne jest również budowanie stron na bazie prostego kodu semantycznego XHTML Mobile Profile. Dużą ilość tekstu (ale tylko, jeżeli to konieczne, ponieważ mobilne strony internetowe "nie lubią" nadmiaru) warto podzielić na kilka stron, zamiast umieszczać wszystko na stronie głównej. Waga mobilnej strony www powinna być jak najniższa, tak aby nie obciążać użytkownika kosztami za połączenie z naszym serwisem.

2. Dopasuj przekaz do wielkości ekranu

Rozmiary witryny muszą pasować do każdego wyświetlacza urządzeń mobilnych. Jak wszyscy wiedzą, są one bardzo różne, więc nie jest to wcale łatwe zadanie. Oczywiście jedne urządzenia będą wyświetlały serwis lepiej, inne trochę gorzej. Wszystko zależy od parametrów sprzętu, jednak zawsze musi być on możliwy do odczytania. Niezwykle istotne jest zatem to, aby był uniwersalny.

3. Opracuj skróconą treść

Nie przesadzajmy z treścią na stronie. O ile na tradycyjnej wersji strony można umieszczać sporą ilość tekstu, o tyle mobilne strony internetowe powinny być pod tym względem uboższe (o czym wspominaliśmy przy okazji lekkości serwisu). Równie ważne jest to, aby tekst ułożony był w sposób, który ułatwi odnalezienie poszukiwanej informacji. Najlepiej wyróżnić to, co ważne i najczęściej poszukiwane przez internautów, natomiast rezygnować z tego, co jest tylko dodatkiem do strony.

4. Przygotuj nowy system nawigacji

Kolejna rzecz to nawigacja w serwisie. Ważne jest, aby była jak najprostsza, szczególnie przy niewielkich rozmiarach wyświetlacza oraz klawiatury. Dobrą opcją są wyszukiwarki na stronach, a także skróty klawiszowe (ułatwiające dotarcie do poszukiwanej części strony), trzeba umieścić odnośnik „wstecz”, aby internauta w razie pomyłki, mógł szybko wrócić do tego, co robił poprzednio.

5. Załóż mobilne strony internetowe pod konkretnym adresem

Zadbaj o dobry adres dla mobilnej wersji strony czyli domeny, pod którą użytkownicy odnajdą serwis. Do wyboru są trzy opcje: subdomena (m.strona.pl, mobile.strona.pl, lajt.strona.pl), tzw. specjalna domena (strona.mobi) lub katalog (strona.pl/mobile). Właściwie najlepszą opcją wydaje się specjalna domena, ponieważ wówczas użytkownik nie będzie musiał pamiętać, w jakiej subdomenie został zarejestrowany serwis (m czy mobile).

Jaka przyszłość czeka mobilne strony internetowe?

Kończąc, warto zaznaczyć, że popularność mobilnego Internetu rośnie z miesiąca na miesiąc. Nie jest to tylko chwilowy trend, a przyszłość Internetu. Dlaczego? Między innymi dlatego, że oferuje wygodę i jeszcze szybsze dotarcie do informacji, jednak w głównej mierze dlatego, że z urządzeń mobilnych korzysta aż 1/3 ludzkości (a ta liczba ciągle rośnie), co stanowi ogromny rynek zbytu. Nierozsądne byłoby zatem bagatelizowanie tego faktu i traktowanie mobilnych stron www jako chwilowego kaprysu użytkowników czy twórców serwisów, chcących się tylko pochwalić kolejną nowością.


Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00