Jak wykorzystać możliwości, które daje konwergencja?

Jak wykorzystać możliwości, które daje konwergencja?

Trudno nie zauważyć powszechnie panującej tendencji do łączenia form i kanałów przekazu tych samych informacji, ale w innym czasie i za pośrednictwem różnych środków – czyli konwergencji przekazu. Dzięki temu formy podawcze są dużo bardziej atrakcyjne, wyróżniają się i zatrzymują uwagę. Bez nich właściwie trudno o większą grupę odbiorców, ponieważ jednorodny przekaz z dnia na dzień staje się coraz bardziej nudny i mniej zauważalny.

Merytoryczny przekaz

Jak w takim razie można wykorzystać możliwości, które daje nam Internet do atrakcyjnego i bogatego merytorycznie przekazu, który będzie przy tym klarowny, przejrzysty i łatwy w odbiorze?

Czym jest konwergencja w e-biznesie?

Konwergencja dotyczy przede wszystkim zjawiska, w którym dwa lub więcej rozwiązania technologiczne oddzielne rynku, granice lub łańcuchy tworzenia wartości (informacji) łączą się, tworząc przekaz syntetyczny o dużo potężniejszej niż suma poszczególnych elementów sile.


Mimo wszystko, konwergencja nie jest zjawiskiem całkowicie nowym – istniała właściwie od momentu, w którym ludzie nauczyli się tworzyć, opracowywać i zmieniać technologie i poszczególne rynki. Możemy wyróżnić trzy podstawowe i najbardziej znaczące obszary konwergencji internetowej: technologia i infrastruktura, rozwiązania informacyjne oraz rynki i partnerzy ekonomiczni.


Pierwszy z nich, konwergencja technologii i infrastruktury, to różne elementy składowe gospodarki internetowej, które nałożyły się na siebie po raz pierwszy w momencie powstania ogólnoświatowej Sieci. Taki rodzaj konwergencji daje użytkownikom pewność, że istotna informacja dotrze do nich z każdego możliwego obszaru Internetu oraz, że stosowane powszechnie urządzenia, takie jak komputery osobiste, laptopy, notebooki elektroniczne, telefony komórkowe i każda z dostępnych aplikacji będzie w stanie taką informację przyjąć i umożliwić jej odczyt.

Siła konwergencji

Należy jednak pamiętać, że siła konwergencji opiera się nie tyle na danej informacji, co na jej percepcji. Biorąc pod uwagę parametr ekonomii uwagi, należy tak kreować przekaz, by informacje kluczowe były dostrzegane w pierwszej kolejności i nie zostały przytłoczone przez te poboczne, mniej istotne, ale bardziej krzykliwe i absorbujące całą uwagę odbiorcy.


Szczególnie dotyczy to sektora e-commerce i nawiązywania kontaktów z klientem, a także komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa, z czego obie są kluczowymi fundamentami funkcjonowania struktury gospodarczej w Sieci. Migracja w obrębie łańcucha tworzenia wartości staje się strategią bardzo pomocną w opracowywaniu działających w czasie rzeczywistym mechanizmów integrujących system dostaw, relacji z klientem, a także relacji wewnętrznych przedsiębiorstwa, które dzięki temu stają się jednym zintegrowanym i spójnym procesem.

Realacje gospodarcze i outsourcing

Syntetyczna wiedza pozwala przedsiębiorcom ukonstytuować relacje gospodarcze i mieć całościowy ogląd struktury gospodarczej działalności i jej rynkowego otoczenia. Dzięki temu dużo łatwiej można zaobserwować ewentualne uchybienia w procedurach, słabe i mocne strony, a także przekonać się, które z sektorów działalności zrealizować w ramach outsourcingu.


Jeżeli chodzi o konwergencję urządzeń przetwarzających informacje, trzeba w pierwszej kolejności powiedzieć o przedsiębiorstwach, którym udało się dzięki niej osiągnąć naprawdę wspaniałe efekty. Łączenie urządzeń przetwarzających informacje prowadzi do powstawania coraz bardziej skomplikowanych struktur informacyjnych. Stają się siecią ludzi, procesów, stanowiącą platformę wymiany informacji. Urządzenia te są polem gospodarczych manewrów oraz punktem sprzedaży i wymiany informacji. Takie struktury informacyjne pozwalają użytkownikom przeprowadzać transakcje elektroniczne, czy potwierdzić tożsamość.

Kto może skorzystać na konwergencji?

W e-biznesie będzie chodziło przede wszystkim o zmianę sposobu postrzegania konkurencji oraz zagrożenia konkurencyjnego z perspektywy nawigacji w gospodarce internetowej. Konsumenci odnoszą bowiem korzyści z takich elementów gospodarki jak efektywniejsze metody zamawiania, np. poprzez sklep internetowy, tańsze dostawy i lepszą jakość. Sprzedawcy korzystają przede wszystkim z możliwości utrzymywania mniejszych zapasów w magazynach, a także możliwość kontroli zamówień poza normowanym czasem pracy bez konieczności wychodzenia z domu.

Utrzymaj poziom zainteresowania

Jeżeli dążysz do tego, by Twoje przedsiębiorstwo skorzystało na konwergencji, masz przed sobą zadanie składające się z trzech głównych punktów. Po pierwsze, musisz określić, czy przedstawiana przez Ciebie treść jest jedynie wyliczeniem realnych zasobów czy też informacje, które zamieściłeś są wartością samą w sobie. Po drugie zastanowić się, jak utrzymać stały poziom zainteresowania Twoją ofertą nie tylko ze względu na proponowane przez Ciebie towary czy usługi, ale właśnie ze względu na treść. Po trzecie, jeżeli Twoja główna oferta skupia się na treści, musisz zastanowić się, jaką dodatkową infrastrukturę możesz dostarczać w celu zwiększenia wartości opracowywanej przez Ciebie treści.

Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.