Inbound i outbound marketing

Inbound i outbound marketing

Outbound Marketing – czy to jeszcze aktualne?

Outbound marketing to działania marketingowe, które w znacznym skrócie polegają na „zasypywaniu” klientów ofertą firmy. Takie informowanie klienta odbywa się na bardzo różne sposoby. Przykładowo, do outbound marketingu należy telefoniczna sprzedaż, akcje promocyjne w centralnych punktach, takich jak supermarkety, reklamy umieszczane wszędzie, gdzie tylko się da (ale nie kontekstowe), czy wiadomości wysyłane do wszystkich adresatów z listy mailingowej (dla każdego identyczne).

Jakie są największe wady Outbound Marketing'u

Ta dość przestarzała forma promocji zakłada, że przekaz reklamowy ma dotrzeć do jak największej liczby klientów, nawet jeśli nie mamy wiedzy na temat tego, czy jest produktem (usługą) w ogóle zainteresowany. W efekcie najczęściej dzieje się tak, że nie trafiamy do osób, które zainteresowane są naszą ofertą i niestety tracimy pieniądze zainwestowane w kampanię. Specjaliści od marketingu twierdzą, że w działaniach tego typu tylko kilka procent przekazu faktycznie dociera do odpowiedniego klienta i przynosi jakieś efekty. Reszta pozostaje niezauważona lub denerwuje i zniechęca do marki.

Koszty przewyższają korzyści

Nietrudno zauważyć, że kampania tego typu musiałaby być przeprowadzona na bardzo dużą skalę, co oczywiście całkiem sporo kosztuje. Na taki luksus pozwolić sobie mogą tylko większe firmy. Mniejsze przedsiębiorstwa praktycznie w ogóle nie mają możliwości promowania się w sposób „outboundowy”. Szczególnie, że proporcjonalnie do poniesionych kosztów, efekty są zazwyczaj naprawdę mało zadowalające.

SPAM nie jest skuteczną formą marketingu

Oczywiście jest wiele firm, które stosują tę raczej natrętną formę marketingu. Przecież każdego dnia kasujemy otrzymany SPAM, wyciągamy ze skrzynki pocztowej zaproszenia na prezentacje „wspaniałych” produktów. Jesteśmy zaczepiani w centrach handlowych, gdzie promotorzy zachęcają nas do kupienia czegoś "niepowtarzalnego" lub podpisania umowy na nową kartę kredytową.

Nowy, bardziej świadomy konsument

Jednak jako konsumenci nie jesteśmy już tak naiwni, jak kiedyś. Zwykle kasujemy sms-y promocyjne, wyrzucamy do kosza koperty z zaproszeniami na eventy promocyjne i stanowczo odmawiamy kupienia kolejnego „cudownego” produktu. Nasza świadomość wzrosła, oszczędzamy swój cenny czas i nerwy. Sami poszukujemy produktów czy usług, których w danej chwili potrzebujemy. Naszym podstawowym źródłem informacji jest Internet.

Co to jest Inbound Marketing

Jako konsumenci nie chcemy być atakowani z każdej strony informacjami, których w danej chwili nie poszukujemy, jednak jednocześnie chcemy mieć możliwość łatwego dotarcia do tego, co jest nam akurat potrzebne. Marketingowcy szybko wyciągnęli z tej lekcji wnioski i w opozycji do przestarzałego outbound marketingu powstał inbound marketing.

Inbound marketing to szereg działań w Internecie, które mają za zadanie rozprzestrzenić informacje. Są „wypychane” w taki sposób, aby ludzie szukający czegoś konkretnego, trafili właśnie do nas, a nie do konkurencji. Nie rozdajemy ulotek z ofertą kursu językowego każdemu przechodniowi na ulicy. Dajemy natomiast osobom, które w danym momencie planują zapisanie się do szkoły językowej sposobność, by zapoznały się z naszą ofertą. Nie bądźmy zbyt natrętni i nie zarzucajmy potencjalnych klientów niepotrzebnym stosem informacji, których w ogóle nie potrzebuje i nie wykorzysta.

Trzy podstawowe formy działania inbound marketingu

Z uwagi na to, że działania inbound marketingu mają spowodować, aby klient sam dotarł do poszukiwanych informacji (w Internecie), obejmują trzy elementy. Obszarem zainteresowania nowoczesnej formy marketingu są:

Skutecznie – działanie na kilku frontach marketingu internetowego

Jak powszechnie wiadomo, aby skutecznie dotrzeć do klientów, trzeba przede wszystkim zyskać sobie ich zaufanie i sympatię. Możemy to osiągnąć, pomagając im zaspokoić określone potrzeby. Oczywiście nie chodzi o obdarowywanie klientów prezentami, a raczej o zaspokajanie potrzeb związanych z niedoborem informacji. Przekazując ludziom wiedzę, jakiej potrzebują, firmy zyskują wdzięczność klientów, a dodatkowo budują wizerunek specjalisty godnego zaufania.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, inbound marketing działa na kilku różnych frontach. W ich skład wchodzi między innymi pozycjonowanie serwisów, targetowanie w strony docelowe, reklamy typu PPC (Pay Per Click czyli reklama nastawiona na efekty), działania na blogach, forach i portalach społecznościowych, a także marketing szeptany.

Kluczem do sukcesu są wartościowe treści na stronach

Abyśmy byli wiarygodni dla internautów, musimy przekazywać wiarygodne informacje. Dlatego też, bardzo ważne w inbound marketingu są przede wszystkim wartościowe, niepowtarzalne treści. Ich rozprzestrzenianie w Internecie ma kilka zasadniczych zalet. Z jednej strony daje szansę na dobre pozycjonowanie serwisu (po pierwsze, przyciągając na stronę użytkowników zainteresowanych tematem, a po drugie, poprawiając pozycję serwisu w wyszukiwarkach), a z drugiej strony zwiększa wiarygodność firmy.

Umieszczając na stronie artykuły specjalistyczne i branżowe, stajemy się bardziej wiarygodni w oczach klientów. Zyskujemy wizerunek ekspertów w danej dziedzinie. W oczach Google'a natomiast, strona staje się wartościowa i godna polecenia (zajmuje wysokie miejsce w wyszukiwarce).

"Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma"

To przysłowie doskonale pasuje do głównej zasady inbound marketingu. Nie masz pieniędzy na kampanię promocyjną? Jesteś tylko niewielką „firemką”, której bardzo ciężko konkurować z rynkowymi gigantami? To nie problem! W strategiach inbound-marketingowych nie są nam potrzebne duże nakłady finansowe (chociaż oczywiście nie zaszkodzą). Jeżeli tylko włożymy w serwis sporo pracy, będziemy rzetelni i pomysłowi, to Google i tak nas doceni, tak samo, jak docenią nas internauci. Jeżeli nie mamy dodatkowego budżetu na promocję, bądźmy kreatywni i promujmy się za darmo.

Prowadź ciekawy profil społecznościowy lub blog firmowy

Do prowadzenia ciekawego profilu na portalu społecznościowym nie jest potrzebny wypchany pieniędzmi portfel, a raczej głowa pełna pomysłów, umiejętność prowadzenia skutecznego dialogu z klientami oraz specjalistyczna wiedza, którą możemy się podzielić. Dokładnie to samo dotyczy prowadzenia blogów (pamiętajmy o tym, że każdy wpis na blogu to kolejny element indeksujący stronę) czy artykułów, jakie umieszczamy na swoich (lub partnerskich) stronach.

Każdy na swój sposób powinien wytyczyć potencjalnemu klientowi drogę do siebie. Najlepiej, aby tych dróg dotarcia do naszego serwisu było nieco więcej. Aby internauta, szukając czegoś, trafił do nas i u nas właśnie to znalazł.

Szukaj nowych możliwości wykorzystania Sieci

Nie zapominajmy o tym, że Internet daje nam ogromne możliwości promowania naszej firmy. A internauci, ponieważ bardziej świadomi, oczekują od nas, że będziemy zawsze spełniać ich zachcianki. Jest to odpowiedź na pytanie, dlaczego to właśnie my musimy wyjść im naprzeciw i ułatwić dotarcie do naszej oferty.

Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.