E-commerce wczoraj, dziś i jutro

E-commerce wczoraj, dziś i jutro

Czy nam się to podoba czy nie, Internet na stałe zagościł w naszym życiu. Podobnie sprawa wygląda z e-commerce, którego popularność nieustannie rośnie. 2011 rok (pomimo kryzysu gospodarczego, jaki dotknął również nasz kraj) był znacznie lepszy dla handlu elektronicznego w latach 2009 – 2010. Wzrost liczby kupujących w Sieci nastąpił o blisko 74%. Ludzie zachęceni swoimi wcześniejszymi zakupami deklarują, że będą kupowali przez Internet jeszcze więcej. Najczęściej wirtualne zakupy odbywają się za pośrednictwem aukcji, zakupów grupowych, chętnie odwiedzane są również sklepy internetowe. No właśnie... tych ostatnich na dzień dzisiejszy powstało już sporo (jest ich ponad 18000 według raportu serwisu Opineo.pl), a liczba ta stale rośnie.

Sprzedający muszą robić wszystko, żeby przebić się przez las konkurencji. W wyścigu o pozycje liderów wygrywają sklepy oferujące atrakcyjne ceny, dużą ilość interesującego asortymentu i sprawnie obsługujące swoich klientów. W e-commerce liczą się jedynie wartościowe sklepy internetowe. Bylejakość jest szybko demaskowana, a świadomość ludzi jako konsumentów coraz większa, więc ze sklepem słabym nie uda się dziś nikomu podbić internetowego rynku.

Jeżeli e-commerce to tylko wartościowe

Przed decyzją o inwestycji we własny biznes niezależnie od tego, czy jest to sklep internetowy, czy firma prowadzona offline, każdy przyszły właściciel musi zastanowić się, czy jest wystarczająco przedsiębiorczy, aby samodzielnie zarządzać firmą. Szczególnie na początku przydadzą się dyscyplina i cierpliwość.

Prowadzenie sklepu w Internecie wymaga czasu, choć z pewnością nie tyle, co w przypadku tradycyjnego sposobu sprzedaży. Szczególnie na początku, kiedy to trzeba zbudować sklep od podstaw, zaopatrzyć go w produkty, wypromować i określić kierunek działania, strategię firmy. Na samym „wklepaniu” produktów w witrynę praca się nie kończy, same się nie sprzedadzą, ani nie zaprezentują internaucie. Ważna jest witryna, która, tak samo, jak produkty, prezentować się musi solidnie i skutecznie eksponować towar na elektronicznych półkach.

Powstawanie sklepu internetowego

Osoba niezajmująca się profesjonalnie tworzeniem stron internetowych nie powinna w ogóle myśleć o tworzeniu witryny zakupowej na własną rękę. O ile strony o charakterze informacyjnym bez skomplikowanych modułów, budowane przez laików (z poradnikiem krok po kroku w ręku) nie są herezją, o tyle sklepy internetowe, wymagające rozbudowanych modułów i systemu zarządzającego, wykonane przez amatora, najprawdopodobniej okażą się wielką klapą i pozostawiłyby jedynie negatywne wrażenie o firmie wśród surfujących w Sieci.

Zawsze należy wybrać wykonawcę doświadczonego w tworzeniu sklepów internetowych, który chętnie pokazuje swoje wcześniejsze dokonania czyli portfolio. Jeżeli sklepy się podobają i są wygodne dla użytkownika (warto sprawdzić je pod kątem funkcjonalności, czyli np. próbując wyszukiwać produkty, sprawdzając w ten sposób działanie wyszukiwarki) wykonawca jest odpowiednią osobą do zbudowania sklepu.

Na początkowym etapie tworzenia sklepu najważniejszy jest jego wygląd, a także funkcjonalność i sposób zarządzania nim przez właściciela czyli funkcje panelu administracyjnego sklepu. Dzięki systemom zarządzania można szybko realizować zamówienia klientów, co z pewnością ma wpływ na przychylną nam opinię. Bardzo rozbudowane funkcje oprogramowania sklepu nie będą miały aż takiego znaczenia przy małych sklepach, jednak bez inwestycji trudno o wysoką sprzedaż i tak naprawdę mały sklep szybko okaże się nieopłacalny. Nie warto planować mikrosklepu, za pomocą którego sprzedawanych będzie tylko kilka produktów tygodniowo (o niskiej wartości). Przy większej ilości zamówień natomiast niezbędne jest narzędzie, dzięki któremu właściciel nie pogubi się w stercie zamówień, zapytań o produkty, zwrotów i ewentualnych reklamacji.

Po wdrożeniu sklepu internetowego

Wiele osób myśli, że po założeniu sklepu przyszedł czas na wakacje lub pakowanie paczek do licznych wysyłek i liczenie pieniędzy, które każdego dnia mnożą się na kontach sprzedających. Nic bardziej mylnego. Po uruchomieniu sklepu zaczyna się prawdziwa praca.

Po pierwsze promocja witryny. Można promować sklepy internetowe nie tylko online, ale również poza wirtualną rzeczywistością, jednak to działania w Sieci są zdecydowanie tańsze i odsyłają bezpośrednio do e-sklepu.

Najpopularniejsze i najskuteczniejsze internetowe działania promocyjne dla sklepu internetowego to:

  • optymalizacja serwisu czyli pozycjonowanie dla wyszukiwarek internetowych;
  • linki sponsorowane (Google AdWords);
  • integracja sklepu z portalami społecznościowymi lub prowadzenie profilu firmy na portalu;
  • zaistnienie w porównywarkach cenowych;
  • bannery reklamowe;
  • reklamy wirusowe (ciekawe i innowacyjne, rozprzestrzeniają się w Sieci same, za pomocą schematu „podaj dalej”, czyli ludzie sami przesyłają sobie reklamę, bo jest ciekawa, a dodatkowo nie zawsze wiedzą, że jest to reklama danego produktu, czyli często jest to reklama ukryta lub dopiero po jakimś czasie odpowiedzialna za nią marka ujawnia się);
  • kreowanie wizerunku poprzez pozytywne opinie zadowolonych klientów (czyli tak naprawdę prowadzenie uczciwej i konkurencyjnej sprzedaży).

Sama promocja nie wystarczy

Dobrze jest promować produkty i sklepy internetowe. Należy podkreślić jednak, że sama promocja nie wykona za właściciela całej roboty. Pomaga jedynie informować o ofercie, może przyciągnąć na stronę całkiem niezłą ilość potencjalnych klientów. Jeśli użytkownik znajdzie się w e-sklepie i zobaczy w nim coś, co mu się nie spodoba lub uzna stronę za nudną, zamknie ją i poszuka innej. Promocja nie jest także w stanie przyćmić setek negatywnych komentarzy o sklepie, które wystawiają jego klienci oraz słabej funkcjonalności serwisu.

Kilka słów na zakończenie

Codziennie powstają nowe sklepy internetowe, a branża e-commerce rośnie w siłę. Część z nich splajtuje prawdopodobnie tak szybko, jak się otworzyła, inne będą stanowiły silną konkurencję dla starych, internetowych wyjadaczy. Czy warto zatem założyć sklep internetowy? Tak, warto. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że aby sklep był wartościowy, innowacyjny, ciekawy i funkcjonalny, trzeba nad nim pracować. Powinien być tworzony z myślą o kliencie i w oparciu o jego potrzeby projektowany.

Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.