Czynniki sukcesu w e-gospodarce

Czynniki sukcesu w e-gospodarce

Część firm po „skolonizowaniu” internetowych terenów prosperuje fantastycznie, a możliwości, jakie oferuje Sieć, pozwoliły im rozwinąć skrzydła. Są również takie firmy, które w wirtualnym świecie nie potrafią się odnaleźć, a wszystkie podejmowane przez nie działania kończą się fiaskiem. Na czym polega różnica? Omówmy zespół cech charakteryzujący zarówno pierwszą, jak i drugą grupę, by wiedzieć, jak sprawić, by nasz internetowy biznes miał się jak najlepiej.

Wybór strategii działania w Internecie

Net readiness, czyli przygotowanie przedsiębiorstwa do działania w Sieci. To precyzyjna dziedzina, którą warto kierować się przy wyborze strategii działania w Internecie. Według badań i większości opracowań dotyczących gotowości wirtualnej, firmy odnoszące sukces charakteryzują się pewnymi wspólnymi cechami.


Do podstawowych czynników sukcesu możemy zaliczyć przede wszystkim szybką i zdecydowaną realizację zadań. Przedsiębiorstwo, które chce działać sprawnie, musi się wykazać umiejętnością identyfikowania i reagowania na pojawiające się okoliczności. Odkrywaniu nowych możliwości musi towarzyszyć dobra organizacja zarządzania, wewnętrzna komunikacja w firmie oraz umiejętność przekształcania procesów tworzenia wartości.

Czynniki sprzyjające sukcesowi w e-gospodarce

Kolejnym czynnikiem sprzyjającym powodzeniu w wirtualnym ekosystemie jest oparcie na mierzalnych czynnikach czyli na takich, które podlegają obiektywnej ocenie. Podejmując każde nowe działanie, należy zdefiniować jego przebieg, czas realizacji, oczekiwane rezultaty oraz zmotywować swoich pracowników do osiągania konkretnych i mierzalnych efektów. Jest to jedyny sposób na stworzenie konkretnego planu działań i oparcia na nim naprawdę skutecznych przedsięwzięć.


Aby odnieść sukces na internetowym polu, należy także skoncentrować się na aktualizacji. Internet jest bezlitosny jeżeli chodzi o upływ czasu. Jeżeli dany proces nie może zostać przeprowadzony w przeciągu trzech, sześciu miesięcy, firma powinna skupić się na projekcie, który jest w stanie wykonać w takich ramach czasowych. W wirtualnym świecie nie można sobie pozwolić na półroczny zastój.

Skoncentruj się na celach

Koncentracja na kliencie i technologii, a także tzw. „filozofia nowych wersji” podtrzymają zainteresowanie internautów działalnością przedsiębiorstwa i nie pozwolą, by konkurencja odebrała nam klientów. Dobrze prosperujące przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z konieczności ciągłego rozwijania e-biznesu i jego elastycznej modyfikacji. Dysponują także czytelną i skoncentrowaną na kliencie ofertą wartości, skupiając się na jej ciągłym rozwoju.


Organizacja o niepewnych, niekompatybilnych systemach, formatach danych i ogólnej niestabilności działania nie budzi zaufania, wywołując raczej obawy. To stabilność, pewność i ciągła dostępność danych decyduje o tym, że firma budzi zaufanie już od pierwszej sekundy interakcji z klientem.

Poznaj i pokonaj bariery

Do podstawowych barier w osiąganiu sukcesu należy przede wszystkim nadmierne „marzycielstwo”. Przekonanie, że po stworzeniu struktury aplikacji klienci przyjdą sami to naiwność. Takie przedsiębiorstwa uzbrajają się jedynie w witrynę internetową, realizując podstawowy schemat tworzenia stron internetowych. Zapominają o promocji, narzędziach optymalizacji czy wymianie linkowej z serwisami o podobnej tematyce. Strona, która w rankingu wyników dowolnej wyszukiwarki znajduje się na szarym końcu, ma praktycznie zerowe szanse bycia odwiedzaną – choćby nie wiadomo jak starannie została przygotowana.

Dbaj o teksty na stronach

Oprócz optymalizacji SEO ważna jest oczywiście zawartość strony. Nieprawidłowo działające aplikacje internetowe, problemy z wyświetlaniem zawartości strony, a także niekompatybilność systemowa skutecznie uniemożliwiają przedsiębiorstwu komunikowanie czegokolwiek swoim klientom. Utrudniają zrozumienie przekazu, a także zniechęcają do kolejnych odwiedzin witryny.

Bądź oryginalny

Przedsiębiorstwa, które "usieciowiają" stare obszary biznesu, nadając im tylko nowy wygląd, jedynie utrudniają prawidłowe funkcjonowanie i tak przestarzałym już systemom. Kończy się to wadliwym i nieefektywnym działaniem, a jego zalety kończą się na efektownym interfejsie.


Zbyt nachalne inspirowanie się, czy wręcz kopiowanie już istniejących serwisów wywołuje wrażenie, że przedsiębiorstwo należy do „drugiej kategorii” i samo nie jest w stanie stworzyć własnego stylu i nie dysponuje własnym pomysłem na internetową działalność.

Podsumowanie

W gospodarce internetowej, czasem dość bezwzględnej, tak to mniej więcej wygląda. Tutaj większość działań wydaje się o wiele prostsza niż w świecie rzeczywistym. Nic bardziej mylnego – wcielanie w życie pomysłów i zmian, wymaga precyzji w największych nawet niuansach. W sytuacji, kiedy praktycznie każdy ma możliwość zarządzania własnym przedsiębiorstwem, bardzo trudno uniknąć odtwarzania i zaoferować coś naprawdę nowego i przyciągającego uwagę. Jeszcze trudniej wzbudzić zaufanie i doprowadzić do trwałej współpracy.

Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.