Blog firmowy

Blog firmowy

Niejednokrotnie poruszaliśmy temat wizerunku firmy oraz sposobów, w jakie można przyczynić się do tego, aby ludzie postrzegali nas nie tylko jako zwykłych przedsiębiorców, ale godnych zaufania profesjonalistów. Jednym z „narzędzi”, dzięki któremu możemy przekonywać ludzi do tego, że znamy się na tym, co oferujemy, jest blog firmowy. To może być sposób dotarcia do klientów, zwrócenie ich uwagi oraz interakcja z nimi.

Po pierwsze, warto obalić wszechobecny mit. Blog nie jest pamiętnikiem. Oczywiście może mieć taki charakter, gdy prowadzi go osoba prywatna. W przypadku firmy nie będzie to pamiętnik, chociaż formą faktycznie nieco go przypomina.

Blog firmowy odpowiada na pytania z określonej dziedziny, które klienci mogliby zadać. Dostarcza ludziom poszukiwanej przez nich wiedzy. Wiedza ta natomiast nie dotyczy wyłącznie oferty firmy, blog bowiem nie promuje jej w sposób „natrętny”, a jedynie pozwala budować odpowiedni wizerunek przedsiębiorstwa.

Czy prowadzić firmowego bloga?

Po pierwsze, musimy zastanowić się, o czym moglibyśmy pisać. Blog to nie jednorazowa aktywność, a systematyczne działanie. Jeżeli zatem już na wstępie brakuje nam pomysłu na to, co byśmy mogli na bieżąco publikować, nie ma sensu „na siłę” zajmować się tego typu aktywnością.

Jeżeli jednak nie przeraża nas wizja systematycznego umieszczania wartościowych wypowiedzi, warto potraktować blog jak kolejne wyzwanie, ale jednocześnie jako przyjemną część pracy. Pisanie w imieniu firmy o sprawach, które interesują jej klientów, może być bardzo rozwojowe i interesujące.

Jak prowadzić blog firmowy?

Jak powiedzieliśmy na wstępie, blog to nie jednorazowa „akcja”, a długofalowa strategia. Warto więc, jak w przypadku działań, które mamy podejmować cyklicznie, sprecyzować cel oraz założenia, zgodnie z którymi tworzyć będziemy wszystkie publikowane treści. Określamy więc temat oraz strategię prowadzenia bloga.

Pamiętajmy o tym, że nawet sposób przekazu czyli język wypowiedzi, jego forma, musi być dopasowana do strategii marketingowej firmy oraz jej potencjalnych odbiorców. Potrzebne będą czas oraz zaangażowanie (nie piszemy byle czego, musimy dobrze przemyśleć wszystko, co publikujemy). Nawet, jeśli blog jest mniej oficjalną formą wypowiedzi firmy, pozwalamy sobie na blogach na większy luz, ciągle jest to wypowiedź w imieniu firmy.

Systematyczność!

Założyliśmy bloga w przypływie chwilowej weny, po czym pojawiło się na nim kilka wpisów i obecnie nic się na nim nie dzieje, a jeśli się dzieje to tylko wtedy, kiedy ktoś w firmie "podrzuci" pomysł, że trzeba w końcu coś „wrzucić".

Tymczasem, na blogu aktualizacje powinny pojawiać się kilka razy w tygodniu, więc systematycznie. Informacje wyświetlane użytkownikom na bieżąco nie mogą być „newsami” sprzed kilku tygodni. Nie ma również sensu publikowanie newsów „na zapas”, czyli w poniedziałek umieszczamy na blogu 5 wpisów, żeby starczyło na cały tydzień.

Tematy na bloga firmowego

Temat bloga firmowego (często nazywanego również blogiem eksperckim) zależy od profilu firmy, a właściwie od tego, jacy są jej klienci, czego od nas oczekują, czyli jakich informacji poszukują w Internecie. Propozycje tematów mogą być składane przez różne osoby w firmie. Powinniśmy również śledzić komentarze ludzi, pojawiające się pod wcześniejszymi wpisami. Być może internauci sami podsuną nam pomysły na tematy, o których chętnie dowiedzieliby się czegoś więcej.

Warto również monitorować konkurencję, zaglądać na inne branżowe blogi, aby wiedzieć, co dzieje się poza naszym blogiem i wyciągać wnioski zarówno z sukcesów, jak i porażek innych blogujących firm (oraz oczywiście z własnych doświadczeń).

Kto powinien prowadzić bloga firmowego?

Zazwyczaj dylemat, komu powierzyć prowadzenie firmowego bloga, pojawia się prędzej czy później po tym, jak przez osobę decyzyjną w firmie zostaje zaakceptowany pomysł stworzenia i poprowadzenia go. Czy ma zrobić to marketingowiec czy może specjalista, który zna się tak naprawdę najlepiej spośród wszystkich zatrudnionych na tym, czym zajmuje się firma? Czy może lepiej, żeby na blogiem opiekowało się więcej osób? Właściwie kilku autorów bloga to jedno z lepszych rozwiązań, zwłaszcza w większych firmach czy takich, o większym zakresie usług.

Warto jednak pamiętać przede wszystkim o tym, żeby w imieniu firmy pisała osoba, która potrafi przekazem trafić do ludzi. Niekoniecznie najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie firmowego bloga dosłownie wszystkim naszym zatrudnionym i rozdzielenie zadań na zasadzie: „każdy dział firmowy jest odpowiedzialny za jeden wpis tygodniowo” lub "spontanicznego" przydzielania zadań pracownikom, bo akurat „przewinęli” się przez nasz gabinet lub spotkaliśmy się z nimi na korytarzu.

W naszej firmie musi znaleźć się osoba, która będzie odpowiadała za bloga. O ile wpisy mogą przygotowywać różne osoby (plus propozycje tematów), o tyle odpowiedzialność jednej pozwoli uporządkować blog. Wpisy powinny być tworzone przez osoby, które umieją dobrze pisać.

Najlepiej, gdyby publikacje nie były anonimowe czyli, aby każdy nowy wpis na blogu podpisany był imieniem i nazwiskiem autora (oraz, opcjonalnie, opatrzony zdjęciem). Na blogu możemy umieścić sekcję „piszą dla was”, gdzie znajdą się imiona i nazwiska autorów oraz krótkie informacje o nich (m.in. o zajmowanym w firmie stanowisku) i ich niewielkich rozmiarów zdjęcia.

Wygląd bloga i URL bloga

Blog powinien wpasowywać się w wizerunek firmy. Dobrze, gdyby miał element wspólny ze stroną internetową – kolorystycznie, poprzez logo, główny element grafiki, itd. W zależności od tego, gdzie zakładamy bloga, będziemy mniej lub bardziej ograniczeni jeżeli chodzi o jego grafikę. Możemy prowadzić go na gotowym szablonie bądź spersonalizować wygląd. W przypadku firmowego bloga oczywista wydaje się konieczność dopasowania bloga „pod firmę”.

Oprócz samego wyglądu, ważne jest również to, jaki adres ma blog, czyli jaki jest jego URL. Przyjazny URL jest łatwy do zapamiętania i związany z nazwą firmy – to podstawa.

Interakcja a nie nudny monolog

W prowadzeniu bloga i poruszaniu na nim różnych tematów związanych z działalnością naszej firmy chodzi nie tylko o to, żeby pochwalić się wiedzą. Musimy nawiązać kontakt z czytelnikami, wejść z nimi w dialog, a nie jedynie umieszczać wpisy, których nie będzie można komentować.

Obawa przed negatywnymi komentarzami powinna nas mobilizować do tworzenia wartościowych treści. Zanim zaczniemy usuwać nieprzychylne komentarze bądź dla nas niewygodne, zastanówmy się nad tym, czy jest to dobry pomysł.

Jeżeli zaczniemy cenzurować wypowiedzi internautów, będziemy wyglądali w ich oczach nieprofesjonalnie, więc w końcu przestaną nas odwiedzać. Kiedy internauta zauważy, że jego wpis został skasowany, poczuje się oszukany. Ostatecznie więc osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego. Musimy odpowiadać na negatywne komentarze. Takiej postawy oczekują nasi użytkownicy.

Content czyli treść na bloga!

Szef naciska, abyśmy zwiększyli ilość treści wrzucanych na bloga, ale nie precyzuje, o jakie treści chodzi. A my zastanawiamy się, co tak naprawdę na blogu może się znaleźć. Może to być bardzo różnorodny content – teksty, zdjęcia, czy pliki video.

Warto jednak pamiętać o tym, że blog firmowy to nie pamiętnik nastolatki, więc nie wrzucamy tam każdej informacji o tym, co się dzieje w biurze, np. – Marysia na urlopie, wysiadła klimatyzacja, przed biurowcem koszą trawnik. Nie są to informacje, które interesują internautów.

Oczywiście możemy napisać o zatrudnionym w firmie pracowniku, jeżeli wydaje się nam, że ta informacja kogoś zainteresuje. Możemy również poprosić naszego specjalistę, aby opisał jakieś zagadnienie (np. związane z wykonywaną przez niego pracą), przeredagować to na język zrozumiały dla przeciętnego użytkownika i opublikować. Dzięki współpracy ze specjalistą, być może powstanie całkiem ciekawy tutorial. Możemy również opublikować tekst w formie wywiadu z cenionym specjalistą.

Pisząc o innych pracownikach, pamiętajmy o tym, że potrzebna jest zgoda na wykorzystanie ich wizerunku. Być może zatrudnieni w naszej firmie ludzie podpisywali umowy, w których znajdował się odpowiedni zapis, jednak najlepiej wcześniej dowiedzieć się wszystkiego od zarządu, aby później nie przysporzyć firmie problemów.

Zasady prowadzenia bloga firmowego

Mimo tego, że czasem nadmiar formalności związanych z różnymi naszymi działaniami wydaje się nam zbędny, dopiero w kryzysowym momencie okazuje się, jak ważne jest, czy postępowaliśmy zgodnie z obowiązującymi procedurami. Blog nie powinien być niczym redakcja tygodnika, gdzie wszystkie materiały przed publikacją, przechodzą przez „ręce” wielu osób. Jednak ścisłe określenie zasad związanych z tym, co i kto może na blogu umieszczać, nie są takim złym pomysłem.

Chodzi o to, aby określić wspólnie z zarządzającymi firmą, jakich tematów nie wolno na blogu poruszać (tematy tabu bloga). Sami też musimy wyczuwać, jakie informacje mogłyby niekorzystnie wpłynąć na firmę. Musimy wiedzieć, jakie informacje mogą mieć charakter poufny, aby nie narobić sobie i firmie kłopotów.

Promocja bloga

Dość istotna jest promocja bloga. Jeżeli posiadamy witrynę firmową (musimy ją posiadać!), pochwalmy się na niej, że zakładamy bloga firmowego. Jednak promować nowego bloga powinniśmy przede wszystkim za pomocą społeczności internetowych. W imieniu naszej firmy, na Facebooku, Twitterze, Blipie, itd. powinniśmy zaprosić internautów, którzy obserwują nasze aktywności na bloga. Zapraszamy w ten sposób przy każdym nowym wpisie.

Link do bloga firmowego może znaleźć się również w stopce newslettera. Dobrze też zaznaczyć na blogu odnośnik do RSS-a bloga. Ułatwi to subskrypcję treści. A jeśli tylko blog będzie ciekawy, dobrze prowadzony, ludzie sami zaczną go sobie polecać. To z kolei najlepszy sposób na dotarcie do szerokiego grona czytelników.


Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autorów i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć z podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?

Skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz kontaktowy - oddzwonimy!

  • 40-950 Katowice, Pl. Grunwaldzki 8-10 , IV p.
  • Nasze biuro czynne jest od poniedziałku do piątku
    w godzinach od 8:30 do 17:00